Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

2019 개정 누리과정 놀이운영 사례집 내 기본움직임 요소 내용분석2019 Revised Nuri Course Playbook Analysis of the contents of Fundamental Movement skill

Authors
조윤희전선혜
Issue Date
Jul-2023
Publisher
중앙대학교 학교체육연구소
Keywords
유아기본움직임기술; 누리과정; 내용분석; Basic Movement Technology for Children; Nuri Course; and Content Analysis
Citation
Asian Journal of Physical Education and Sport Science, v.11, no.4, pp 85 - 96
Pages
12
Journal Title
Asian Journal of Physical Education and Sport Science
Volume
11
Number
4
Start Page
85
End Page
96
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/67815
DOI
10.24007/ajpess.2023.11.4.085
ISSN
1598-5679
Abstract
본 연구는 2019 개정 누리과정집 중 현장 지원자료인 ‘놀이 운영사례집 5권’의 만 3~5세 유아들의 기본움직임기술을 분석하는 데 목적이 있다. 놀이 운영사례집에 수록된 기본움직임기술 활동을 분석하기 위해 선행연구 고찰과 전문가 심층 면담을 통해 요소를 선정하고, 조작적 정의를 수립하고 이를 토대로 놀이 사례에 포함된 기본움직임기술을 요소와 연령 따라 분석하였다. 그 결과, 선행연구 고찰을 통해 추출된 34가지 기본움직임 기술 중 전문가 심층 면담을 통해 ‘거꾸로 균형’과 ‘시작하기’를 제외하고 총 32개의 기본움직임 요소를 추출하였으며, 분석기준의 모호함을 제거하기 위해 조작적 정의를 재수립하였다. 놀이 운영사례집의 기본움직임기술 분석 결과 만 3~5세 유아들이 습득해야 할 안정성 움직임 기술인 구르기, 균형잡기 등이 모든 연령에서 잘 나타나지 않았다. 이동성 움직임에서는 복합적 요소의 움직임은 거의 나타나지 않았고, 조작적 움직임은 연령에 따른 체계가 없이 나타났다. 따라서, 기본움직임 발달요소는 누리과정의 활동 내에 균형있게 포함되어야 할 필요성이 있고, 특히 물체와 자신의 관계를 탐색하는 복합적 움직임인 이동성, 조작성 움직임을 더 많이 연습할 수 있도록 유아 신체 기본움직임 프로그램이 지원되어야 한다고 사료되기에 누리과정 개편 시 기본움직임기술 요소 활동들을 균형있게 포함하고, 교사들에게 유아 기본움직임을 이해할 수 있는 연수를 제공할 필요성이 있다고 사료된다.
The purpose of this study is to analyze the foundamental movement skills of infants aged 3 to 5 in the "Five Play Operation Cases Collection," an on-site support data among the 2019 revised Nuri coursebooks. In order to analyze the foundamental movement skills activities contained in the play operation casebook, elements were selected through consideration of prior research and in-depth interviews with experts, and manipulation correction was established. Based on this, the foundamental movement skills included in the play case was analyzed according to factors and age. As a result, a total of 32 foundamental movement elements were extracted, excluding "reverse balance" and "start" through in-depth expert interviews, and the definition of manipulation was reestablished to eliminate ambiguity in the analysis criteria. As a result of analyzing foundamental movement skills in the play operation casebook, rolling and balancing, which are stability movement techniques that infants aged 3 to 5 should acquire, did not appear well at all ages. In locomotion movements, there was little movement of complex elements, and manipulative movements appeared without a system according to age. Therefore, foundamental movement development elements need to be included in the Nuri course's activities in a balanced locomotion, and teachers need to be trained to understand foundamental movement technology activities when reorganizing the Nuri course.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Physical Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Jun, Sun Hye photo

Jun, Sun Hye
사범대학 (체육교육과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE