Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

만 5세 유아의 관계적 공격성 개선을 위한 실행연구Action Research for the Improvement of Relational Aggression for Five-Year-Old Children

Authors
현지호이승하
Issue Date
Feb-2024
Publisher
한국영유아교원교육학회
Keywords
early childhood teacher; relational aggression; action research; 영유아교사; 관계적 공격성; 실행연구
Citation
유아교육학논집, v.28, no.1, pp 141 - 166
Pages
26
Journal Title
유아교육학논집
Volume
28
Number
1
Start Page
141
End Page
166
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/73134
DOI
10.32349/ECERR.2024.2.28.1.141
ISSN
1229-5809
Abstract
본 연구는 만 5세 유아 학급에서 나타나는 관계적 공격성을 개선하기 위한 실행연구 과정을 알아보는 데 그 목적이 있다. 본 연구는 경기도 D 유치원의 만 5세 유아 20명을 대상으로 실시되었다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 만 5세 유아의 관계적 공격성 개선을 위한 실행연구 과정은 1차에서 3차에걸쳐 이루어졌다. 문제점을 파악하기 위해 관찰한 결과, 학급에서 또래를 무시하거나 지배력을 행사하고 놀이에서 배척하는 등의 관계적 공격성이 나타나 유아들이 또래 관계에 어려움을 겪는 것으로 나타났다. 이러한 문제점을 개선하기 위해 본 연구는 감정에 관심 갖고 긍정적 의사소통 방법 익히기, 자신과 타인을 존중하기, 공동체 의식 함양하기의 목표를 설정하고 다양한 활동을 실시하였다. 둘째, 관계적공격성 개선을 위한 실행연구 적용을 통해 유아들의 관계적 공격성이 개선된 것으로 나타났다. 실행연구 과정에서 관계적 공격성을 보이던 유아들은 타인의 감정을 배려하고 존중하려는 모습을 보였으며, 학급 유아들은 방어자의 역할을 수행하며 관계적 공격성을 약화시키는 모습이 나타났다. 본 연구는 관계적 공격성 지도를 위해 교사가 활용할 수 있는 교육적 방안을 제시하였다는 점에서 의의가 있다.
This study investigated the process of action research to improve relational aggression in a five-year-old children’s class. The study was conducted with 20 five-year-old children in kindergarten D, located in Gyeonggi-do. The results of this study were as follows. First, action research to improve the relational aggression of five-year-old children was conducted in three sessions. The observations to identify problems revealed that the children had difficulties in peer relations due to relational aggression such as ignoring peers, exercising dominance, and rejecting them from play. To solve these problems, this study set goals to learn positive communication methods with interest in emotions, to respect oneself and others, and to cultivate community consciousness, and it implemented various activities.Second, through action research young children’s relational aggression improved through action research. In the action research process, young children who showed relational aggression presented consideration and respect for others’ emotions, and those in class played the role of defenders and weakened relational aggression. This study holds significance becauseas it suggests educational methods that teachers can use to teach relational aggression
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Lee, Seung-ha photo

Lee, Seung-ha
사범대학 (유아교육과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE