다변량토빗모형을 이용한 문화예술교육 경험이 문화예술 소비에 미치는 영향에 관한 분석
- Authors
- 진현정; 오현석다라
- Issue Date
- 2016
- Publisher
- 한국경영교육학회
- Keywords
- Cultural capital; Arts and culture education; Consumption of cultural arts prodcuts; Multivariate tobit model; 문화자본; 문화예술교육; 문화예술 소비; 다변량토빗모형
- Citation
- 경영교육연구, v.31, no.6, pp 203 - 225
- Pages
- 23
- Journal Title
- 경영교육연구
- Volume
- 31
- Number
- 6
- Start Page
- 203
- End Page
- 225
- URI
- https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/7580
- DOI
- 10.23839/kabe.2016.31.6.203
- ISSN
- 1598-8651
- Abstract
- [연구목적]본 연구에서는 유․아동기와 청소년기의 문화예술교육이 문화예술 장르별 소비에 어떠한 영향을 미치는가를 분석하였다.
[연구방법]분석에 사용한 자료는 ‘2014 문화향수실태조사’이며, 한 명의 소비자가 하나의 문화예술장르에 국한되어 소비하는 것이 아니라 다양한 장르의 문화예술부문을 소비한다는 점을 고려하여 다변량토빗모형을 이용하여 분석하였다.
[연구결과]추정 결과에 따르면, 문화예술교육 경험이 없는 경우보다 청소년기에 교육 경험이 있는 사람들의 관람횟수가 모든 장르에 걸쳐서 많은 것으로 나타났다. 특히, 미술전시회, 서양음악, 연극/뮤지컬의 경우에는 유․아동기 또는 청소년기에 문화예술교육 경험이 있거나 두 시기 모두 문화예술교육 경험이 있는 경우 관람횟수가 늘어나는 것으로 나타났다. 또한, 지난 1년 간 문화예술교육 경험이 있는 경우 영화를 제외한 모든 장르의 관람횟수가 늘어나는 것으로 나타났다. 이는 문화예술교육 경험이 문화예술 소비에 있어서 중요한 문화자본임을 간접적으로 제시한다고 볼 수 있다.
[연구의 시사점]장기적인 측면에서 문화예술 수요를 늘리기 위해서는 문화예술교육 경험의 기회를 다양하게 제공하여 어린 시절에 문화자본을 형성토록 하는 것이 중요하다고 할 수 있다.
[Purpose]This study examines the effect of arts and culture education at childhood(3-12) and youth(13-18) on the consumption of cultural arts products.
[Methodology]Considering the correlation between the consumption of various cultural arts products, a multivariate tobit model was incorporated to the data of ‘2014 National Investigation on Realities of Cultural Enjoyment’.
[Findings]According to empirical results, the number of viewing of those who have education experience in adolescence is higher than that of the non-experience for all genres of cultural arts. In particular, in the case of art exhibitions, classical music, and theater/musicals, those who have experience of art and culture education at childhood and/or youth enjoy relatively more of the cultural arts products. In addition, the experience of cultural education in the last year is proven to be a factor for increasing the number of viewing all genres of cultural arts products, except for cinema. This suggests that experience in arts and culture education is an important cultural capital.
[Implications]Our results indicate that formation of cultural capital at childhood through experience of arts and culture education is important in order to increase the demand for arts and cultural products.
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