초등학교 교장의 변혁적 리더십이 교사 간 협력을 매개로 초임교사의 효능감에 미치는 영향 분석The Influence of Principals’ Transformational Leadership on the Beginning Teachers’ Efficacy Mediated by Teacher Collaboration
- Authors
- 김이경; 김경현; 김지혜; 김현정
- Issue Date
- Mar-2016
- Publisher
- 한국교육학회
- Keywords
- 초임교사; 교사 효능감; 변혁적 리더십; 교사 간 협력; Beginning Teachers; Teacher Efficacy; Transformational Leadership; Teacher-Collaboration
- Citation
- 교육학연구, v.54, no.1, pp 313 - 338
- Pages
- 26
- Journal Title
- 교육학연구
- Volume
- 54
- Number
- 1
- Start Page
- 313
- End Page
- 338
- URI
- https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/8427
- ISSN
- 1225-4150
- Abstract
- 본 연구는 초등학교 교장의 변혁적 리더십이 교사 간 협력 증진 및 초임교사 효능감 제고에 긍정적 영향을 미칠 뿐만 아니라, 교사 간 협력이 활발할 경우 초임교사의 효능감은 더욱 증대될 수 있다는 가정 하에, 세 변인 간의 구조적 관계를 밝힐 목적으로 수행되었다. 이를 위해「학교교육 실태 및 수준 분석」 3주기 초등학교 데이터(2011년) 가운데 초임교사 1,059명의 응답 자료를 기술통계, 확인적 요인분석, 구조방정식모형, 매개효과 분석 방법을 활용하여 분석하였다. 연구 결과, 첫째, 교장의 변혁적 리더십, 교사 간 협력, 초임교사의 효능감 간의 구조적 관계 모형은 적합한 것으로 밝혀졌다. 둘째, 변인 간 영향 관계에 있어서 교장의 변혁적 리더십은 교사 간 협력에 통계적으로 유의한 정적 영향을 미친 반면 초임교사 효능감에는 영향을 미치지 않았다. 셋째, 그럼에도 불구하고 교장의 변혁적 리더십은 교사 간 협력을 매개로 하여 초임교사의 효능감에 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 본 연구는 새로운 리더십 이론의 고전인 변혁적 리더십이 초임교사의 효능감 증진에 직접적인 영향을 미치기 보다는 교사 간 협력을 통해 간접적으로 영향을 미친다는 점을 밝혀냈다는 데서 의의를 찾고자 하며, 본 연구결과를 토대로 초임교사 효능감 증진에 기여할 수 있는 정책적 시사점과 더불어 연구의 제한점을 극복하기 위한 후속 연구를 제시하였다.
This study seeks to explore the structural relationship among principals' transformational leadership, teachers’ efficacy, and teacher collaboration. Utilizing 2011 survey data of 1,059 beginning elementary school teachers collected by KEDI as part of 『An Analysis of the Level of School Education and Its Actual Conditions』, descriptive statistics, confirmatory factor analysis, structural equation modeling analysis, and mediator effect analysis are performed. We found that the structural relationship model is appropriate. In addition, while principals’ transformational leadership influences on teacher collaboration, it dose not influence on beginning teachers’ efficacy. Nevertheless, principals’ transformational leadership influences on beginning teachers’ efficacy mediated by teacher collaboration. Based on these findings, we draw a few policy recommendations along with suggestions for further study.
- Files in This Item
- There are no files associated with this item.
- Appears in
Collections - College of Education > ETC > 1. Journal Articles
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.