Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

초등학교 교장의 변혁적 리더십이 교사 간 협력을 매개로 초임교사의 효능감에 미치는 영향 분석The Influence of Principals’ Transformational Leadership on the Beginning Teachers’ Efficacy Mediated by Teacher Collaboration

Authors
김이경김경현김지혜김현정
Issue Date
Mar-2016
Publisher
한국교육학회
Keywords
초임교사; 교사 효능감; 변혁적 리더십; 교사 간 협력; Beginning Teachers; Teacher Efficacy; Transformational Leadership; Teacher-Collaboration
Citation
교육학연구, v.54, no.1, pp 313 - 338
Pages
26
Journal Title
교육학연구
Volume
54
Number
1
Start Page
313
End Page
338
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/8427
ISSN
1225-4150
Abstract
본 연구는 초등학교 교장의 변혁적 리더십이 교사 간 협력 증진 및 초임교사 효능감 제고에 긍정적 영향을 미칠 뿐만 아니라, 교사 간 협력이 활발할 경우 초임교사의 효능감은 더욱 증대될 수 있다는 가정 하에, 세 변인 간의 구조적 관계를 밝힐 목적으로 수행되었다. 이를 위해「학교교육 실태 및 수준 분석」 3주기 초등학교 데이터(2011년) 가운데 초임교사 1,059명의 응답 자료를 기술통계, 확인적 요인분석, 구조방정식모형, 매개효과 분석 방법을 활용하여 분석하였다. 연구 결과, 첫째, 교장의 변혁적 리더십, 교사 간 협력, 초임교사의 효능감 간의 구조적 관계 모형은 적합한 것으로 밝혀졌다. 둘째, 변인 간 영향 관계에 있어서 교장의 변혁적 리더십은 교사 간 협력에 통계적으로 유의한 정적 영향을 미친 반면 초임교사 효능감에는 영향을 미치지 않았다. 셋째, 그럼에도 불구하고 교장의 변혁적 리더십은 교사 간 협력을 매개로 하여 초임교사의 효능감에 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 본 연구는 새로운 리더십 이론의 고전인 변혁적 리더십이 초임교사의 효능감 증진에 직접적인 영향을 미치기 보다는 교사 간 협력을 통해 간접적으로 영향을 미친다는 점을 밝혀냈다는 데서 의의를 찾고자 하며, 본 연구결과를 토대로 초임교사 효능감 증진에 기여할 수 있는 정책적 시사점과 더불어 연구의 제한점을 극복하기 위한 후속 연구를 제시하였다.
This study seeks to explore the structural relationship among principals' transformational leadership, teachers’ efficacy, and teacher collaboration. Utilizing 2011 survey data of 1,059 beginning elementary school teachers collected by KEDI as part of 『An Analysis of the Level of School Education and Its Actual Conditions』, descriptive statistics, confirmatory factor analysis, structural equation modeling analysis, and mediator effect analysis are performed. We found that the structural relationship model is appropriate. In addition, while principals’ transformational leadership influences on teacher collaboration, it dose not influence on beginning teachers’ efficacy. Nevertheless, principals’ transformational leadership influences on beginning teachers’ efficacy mediated by teacher collaboration. Based on these findings, we draw a few policy recommendations along with suggestions for further study.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kim, Ee Gyeong photo

Kim, Ee Gyeong
사범대학 (교육학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE