Detailed Information

Cited 4 time in webofscience Cited 4 time in scopus
Metadata Downloads

A critical study of language minority students' participation in language communities in the Korean context

Authors
Kim, MisoKim, Tae-Young
Issue Date
Apr-2015
Publisher
ROUTLEDGE JOURNALS, TAYLOR & FRANCIS LTD
Keywords
cultural minorities; cultural pedagogy; intercultural awareness; language policy; identity; multiculturalism
Citation
LANGUAGE AND INTERCULTURAL COMMUNICATION, v.15, no.2, pp 224 - 239
Pages
16
Journal Title
LANGUAGE AND INTERCULTURAL COMMUNICATION
Volume
15
Number
2
Start Page
224
End Page
239
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/9653
DOI
10.1080/14708477.2015.1008515
ISSN
1470-8477
1747-759X
Abstract
In South Korea, Damunwha students (students from multicultural family backgrounds) have difficulties at school because of others' derogatory perception of them and the different linguistic and cultural settings. In light of this issue, this paper addresses the Damunwha students' identities and participation within the language communities from a community of practice perspective and a critical pedagogy perspective. Four students (two from international marriage families and two from immigrant workers' families), their teachers, and their supervisors participated in the study from March to April 2013. The findings suggest that Damunwha students' participation in Korean society depends on their resources, others' perception of the participants' identities, and cultural capital. The findings show that students are losing their connection with their first language communities and that their linguistic resources and cultural diversity are undervalued. The study implies that cultural sensitivity should be promoted and that explicit support for Damunwha students is needed.
한국의 다문화학생들은 타인의 부정적인 시선과 언어 및 문화의 차이 때문에 학교에서 어려움을 겪고 있다. 이에 따라, 본 연구는 실천 공동체 관점과 비판적 교육학 관점에서 다문화학생의 정체성 및 언어 공동체의 참여를 조사하였다. 2013 년 3 월부터 4 월 동안, 네 명의 학생 (국제결혼가정 2 명, 이주노동자가정 2명) 및 담당 교사와 사회복지사가 이 연구에 참가하였다. 연구 결과, 다문화 학생의 한국 사회 참여는 각 학생이 가진 자원과 문화 자본및타인이 인식하는 학생의 정체성에 달려 있었다. 다문화학생들은 제 1 언어 공동체와 점점 멀어지고 있었으며, 이들이 가진 언어적 자원 및 문화 다양성은 한국 사회에서 저평가되고 있었다. 마지막으로, 이 연구는 문화적 감수성의 촉진과 다문화학생에 대한 직접적인 지원이 필요하다는 점을 시사한다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of English Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kim, Tae-Young photo

Kim, Tae-Young
사범대학 (영어교육과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE