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사회적기업 직원들의 개인-조직 가치일치성과 불일치가 직무 관련 태도에 미치는 영향The Effects of Person-organization Value Congruence and Incongruence on Work-related Attitudes in Social Enterprises

Other Titles
The Effects of Person-organization Value Congruence and Incongruence on Work-related Attitudes in Social Enterprises
Authors
정재윤김성재박경원
Issue Date
Dec-2022
Publisher
사단법인 사회적기업학회
Keywords
Social enterprises value; Value congruence; Value congruence; Polynomial regression; response surface methodology; Job attitudes; 사회적기업 가치; 가치일치성; 다항회귀분석; 직무만족; 조직몰입; 이직의도
Citation
사회적기업연구(Social Enterprise Studies), v.15, no.3, pp 151 - 187
Pages
37
Indexed
KCI
Journal Title
사회적기업연구(Social Enterprise Studies)
Volume
15
Number
3
Start Page
151
End Page
187
URI
https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/113185
DOI
10.32675/ses.2022.15.3.006
ISSN
2005-1468
2671-5244
Abstract
본 연구는 사회적기업 직원들이 인지하는 개인-조직 가치일치성과 불일치가 직원들의 직무만족, 조직몰입, 그리고 이직의도에 미치는 영향을 다항회귀분석과 3차원 반응표면분석을 통해 검증하였다. 40개 사회적기 업의 직원 181명을 표본으로 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 개인-조직 가치일치성은 직원들의 직무만 족과 조직몰입에 정(+)의 관계, 다른 사회적기업과 영리기업으로의 이직의도에는 부(-)의 관계를 나타냈다. 둘째, 개인-조직 가치일치성이 낮은 수준보다 높은 수준일 때 직무만족과 조직몰입이 더 높은 것으로 나타 났으며, 다른 사회적기업과 영리기업으로의 이직의도는 더 낮은 것으로 나타났다. 마지막으로, 직원이 추구 하는 가치가 기업이 실제 추구하는 가치보다 높을수록, 즉 개인-조직 가치불일치는 직무만족, 조직몰입과 부(-)의 관계로 나타났다. 본 연구에서 파악된 4개의 사회적기업 가치 차원들 중에서 사회적 기여에 대한 개인-조직 가치일치성이 직무 관련 태도와 일관되게 통계적으로 유의한 결과를 보여주었다. 이는 사회적기 업 직원들의 내재적 동기부여요인으로 사회적 기여 가치 추구가 중요한 역할을 할 수 있음을 시사한다.
This paper examines the effects of person-organization value congruence and incongruence on job satisfaction, organizational commitment, and turnover intention, analyzing the survey from 181 employees of 40 social enterprises. The results from polynomial regressions with response surface methodology are three-fold. First, person-organization value congruence showed positive and statistically significant associations with job satisfaction, organizational commitment, and statistically significant and positive associations with turnover intention to both other social enterprises and for-profit organizations. Second, person-organization value congruence that occurred on a higher level in the congruence surface showed positive and statistically significant associations with job satisfaction and organizational commitment, and showed statistically significant and negative associations with turnover intention to both other social enterprises and for-profit organizations. Finally, person-organization value incongruence that occurred where value pursued by employees is higher than value pursued by their social enterprise showed statistically significant and negative associations with job satisfaction and organizational commitment. The results show that among the four value dimensions of social enterprises, person-organization value congruence in social contribution showed statistically significant associations with job satisfaction, organizational commitment, and turnover intention, which implies that social contribution as an intrinsic motivation factor would be important to social enterprise employees.
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