공과대학 전공기초과목에서의 플립러닝 수업이 학업성적에 미치는 영향 연구A Study on the Influence of Flip Learning Classes on Academic Performance in Primary Course of Technical University
- Other Titles
- A Study on the Influence of Flip Learning Classes on Academic Performance in Primary Course of Technical University
- Authors
- 이은선; 임희석
- Issue Date
- Apr-2020
- Publisher
- 한국컴퓨터교육학회
- Keywords
- 플립러닝; 스마트러닝; 컴퓨터교육; 학업성적; 공학교육; flipped learning; smart learning; computer education; academic performance; engineering education
- Citation
- 컴퓨터교육학회 논문지, pp 59 - 64
- Pages
- 6
- Indexed
- KCI
- Journal Title
- 컴퓨터교육학회 논문지
- Start Page
- 59
- End Page
- 64
- URI
- https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/114697
- DOI
- 10.32431/kace.2020.23.3.007
- ISSN
- 1598-5016
2733-9785
- Abstract
- 본 연구는 플립러닝을 통한 학습이 학업성적에 미치는 영향을 알아보기 위하여, 공과대학 전공기초과목을 수강한 236명의 학생들을 대상으로 15주간 실험을 진행하였다. 이전의 플립러닝 연구들은 설문지를 통한 학습동기나 학습만족도에 대한 실험이 대부분이며, 성적 차이를 비교한 실험은 거의 없다. 따라서 플립러닝 교실에서 학업성적의 증감을 파악할 필요가 있다. 연구 결과 실험집단과 통제집단의 학업성적에는 유의미한 차이가 나타났다. 플립러닝을 적용한 실험집단과 전통방식의 강의식 수업을 적용한 통제집단의 학업성적에는 큰 차이가 있으며, 실험집단이 통제집단에 비해 학업성적이 높게 나왔다. 이는 플립러닝 학습방법이 학업성적에 긍정적인 영향을 미친다고 할 수 있다. 따라서 플립러닝과 관련한 다양한 교육자료의 지원으로 플립러닝 학습방법이 모든 교육과정에 확대되길 기대한다.
This study conducted a 15-week experiment on 236 students who took a major in engineering to find out the impact of learning through flipped learning on their academic performance. Previous flipped learning studies have largely been tested on learning motivation or learning satisfaction through questionnaires, and few have compared academic performance differences. Therefore, it is necessary to identify the increase and decrease in academic performance in the flipped learning classroom. Studies have shown significant differences that is a big difference between the academic performance of the experimental group appling flipped learning and the control group appling traditional lecture-style classes, and the academic performance of the experimental group was higher than that of the control group. This can be said to have a positive effect on academic performance. Therefore, it is hoped that the flip learning method will be expanded in all curriculums.
- Files in This Item
-
Go to Link
- Appears in
Collections - ETC > 1. Journal Articles
![qrcode](https://api.qrserver.com/v1/create-qr-code/?size=55x55&data=https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/114697)
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.