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위기상황에서 전략적 침묵의 영향력에 관한 사례 연구: 카카오 데이터센터 화재와 SPC 계열사 직원 사망사건을 중심으로A Case Study on the Impact of Strategic Silence in Crisis Situations: Focusing on the Kakao Data Center Fire and the Death of an SPC Affiliate Employee

Other Titles
A Case Study on the Impact of Strategic Silence in Crisis Situations: Focusing on the Kakao Data Center Fire and the Death of an SPC Affiliate Employee
Authors
최미연이진Jyoshita Nair최윤형
Issue Date
Dec-2023
Publisher
한국광고학회
Keywords
상황적 위기커뮤니케이션(SCCT); 침묵전략, 사과전략; 위기대응전략; Situational Crisis Communication Theory(SCCT); Silence Strategy; Apology Strategy; Crisis Response Strategies
Citation
광고학연구, v.34, no.6, pp 69 - 91
Pages
23
Indexed
KCI
Journal Title
광고학연구
Volume
34
Number
6
Start Page
69
End Page
91
URI
https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/117875
DOI
10.14377/KJA.2023.12.31.69
ISSN
1225-0554
Abstract
본 연구는 실제 위기사례를(카카오, SPC) 대상으로 전략적 침묵의 유용성을(e.g., Pang et al, 2022) 사과전략과 비교하여 검증하고자 하였다. 실제 위기 사례 관련 기사의 댓글을 내용분석한 결과, 지연적 침묵이 계획적으로 깨진 카카오와 은폐적 침묵이 강제적으로 깨진 SPC 모두, 침묵깨짐 전(침묵 전략)과 침묵 깨짐 후(위기대응전략, 사과) 명성, 행동의도에 유의미한 차이를 보이지않았다. 위기대응전략의 궁극적 목표가 손상된 명성 회복이라는 점을 고려할 때 가장 효과적인 대응전략으로 알려진 사과전략이 침묵전략과 비교해 명성에 유의한 차이를 만들지 못했다는 점은 주목할 만 한 결과이다. 더욱 흥미로운 결과는 두 사례 모두에서 침묵 깨짐 후 사용한 사과전략이 침묵 깨짐 전(침묵 전략)에 비해 해당 기업의 책임성을 오히려 유의미하게 증가시켰다. 이러한 결과는침묵전략을 금기시 해 온 서구중심의 위기이론(Coombs, 1999)에 의문을 제기하며, 전략적 침묵이위기대응전략으로 고려될 때 가장 효과적인 위기대응전략이 사과가 아닐 수 있다는 가능성을 보여준다. 본 연구는 실제 위기사례를 통해 위기대응전략으로서 전략적 침묵의 새로운 가능성을 실증적으로검증했다는 데에 의미가 있다. 또한 전략적 침묵 유형, 침묵 깨짐 유형이라는 변인을 위기 이론에통합하여 기존의 위기 유형, 위기대응전략과의 새로운 매칭 시스템 개발의 필요성을 밝혔다는 데에이론적, 실무적 함의가 있다.
This study aimed to validate the effectiveness of strategic silence by comparing it with apology strategies(e.g., Pang et al, 2022) in dealing with actual crisis cases involving Kakao and SPC. Content analysis of comments related to the real crisis cases revealed that both Kakao's planned silence and SPC's concealed silence did not show significant differences in reputation and behavioral intentions, both before and after breaking the silence(silence strategy) and during the crisis response (apology). Considering that the ultimate goal of crisis response strategies is to recover a damaged reputation, it is noteworthy that the apology strategy, known as the most effective response strategy, did not significantly differ from the silence strategy in terms of reputation. Interestingly, the results showed that using the apology strategy after breaking the silence actually increased perceived accountability compared to the pre-silence period(silence strategy) in both cases. These findings challenge the Westerncentric crisis theories(Coombs, 1999) that stigmatize silence strategies and suggest that strategic silence, when considered as part of crisis response strategies, might be more effective than apologies. This study holds significance in empirically validating the new possibilities of strategic silence as a crisis response strategy through real crisis cases. Additionally, it highlights the theoretical and practical implications of integrating strategic silence types and types of breaking the silence into crisis theories, calling for the development of a new matching system between crisis types and crisis response strategies.
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Choi, Yoon hyeung
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