Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

‘인용’을 기반으로 한 ˂스파이더맨: 노 웨이 홈˃의 트랜스미디어 스토리텔링 구현 전략 연구A Quotation-Based Study of Transmedia Storytelling Implementation Strategies for <Spider-Man: No Way Home>

Other Titles
A Quotation-Based Study of Transmedia Storytelling Implementation Strategies for <Spider-Man: No Way Home>
Authors
유영하박기수
Issue Date
Mar-2024
Publisher
한국애니메이션학회
Keywords
transmedia storytelling; quotation; universe; multiverse; Spider-Man; hierarchy of experiences; 트랜스미디어 스토리텔링; 인용; 세계관; 멀티버스; 스파이더맨; 체험의 위계화
Citation
애니메이션연구, v.20, no.1, pp 83 - 103
Pages
21
Indexed
KCI
Journal Title
애니메이션연구
Volume
20
Number
1
Start Page
83
End Page
103
URI
https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/119021
DOI
10.51467/ASKO.2024.03.20.1.83
ISSN
1738-8627
Abstract
본연구는 ˂노 웨이 홈˃의 트랜스미디어 스토리텔링 전략을 분석하고 작품에서 활용된 인용의 활용 가능성과 전략적 가치를 탐구하기 위한 것이다. 트랜스미디어 스토리텔링에서 세계관(Universe)은 다양한 텍스트를 통합하는 핵심적 역할을 하며, 세계관을 중심으로 하는 스토리텔링 구현 전략은 향유를 동력으로 지속적인 이야기 창작과 놀이를 통해 콘텐츠 산업의 수익을 극대화한다. 마블은 세계관 확장을 위하여 멀티버스 이론을 활용하였지만 ˂페이즈 4˃에서부터의 흥행 부진으로 인하여 그들의 전략에 한계를 드러냈다. 이에 반해 ˂스파이더맨: 노 웨이 홈˃은 멀티버스를 다룬 작품 중 가장 높은 수익과 화제성을 기록하였다. 이미 완결된 소니 픽처스의 ˂스파이더맨˃ 시리즈를 MCU 안으로 통합하는 과정에서 트랜스미디어 스토리텔링 전략 중 하나인 ‘인용’의 방식을 활용하여 세계관을 확장한다. ˂스파이더맨: 노 웨이 홈˃에서는 ‘인용’을 활용하여 스파이더맨 IP 가 그동안 구현해 온 양상을 수렴하고, 멀티버스로서 새롭게 구현함으로써 스파이더맨 IP의 가치를 제고한다. 이러한 과정을 통해 과거 실사 영화에서 나타난 각각의 스파이더맨 캐릭터의 토대 위에 새로운 성장 과제를 수행하게 함으로써 독립된 텍스트의 캐릭터를 상호 연결하여 새로운 스토리월드를 창출한다. 향유자의 선행 체험을 연결함으로써 향유자 스스로 조합을 통해 트랜스미디어 스토리월드로의 다양한 진입로를 확보할 수 있도록도와주며, 이러한 참여적 수행을 통하여 향유자 개개인이 갖는 체험의 양과 수준에 따라 ‘체험의 위계화’를 활성화하여 팬덤을 강화하는 효과를 거두고 있다.
This study aims to analyze the transmedia storytelling strategy of <Spider-Man: No Way Home> and explore the validity and strategic value of the quotations utilized in the work. In transmedia storytelling, the universe plays a key role in integrating various texts, and the storytelling strategy centered on the universe maximizes the revenue of the content industry through continuous story creation and play with enjoyment as the driving force. Marvel has utilized multiverse theory to expand its universe, but the lack of box office success from ‘Phase 4’ onward has exposed the limitations of their strategy. <Spider-Man: No Way Home>, on the other hand, became the highest-grossing and most talked-about multiverse movie of all time. In integrating Sony Pictures' already-completed <Spider-Man> franchise into the MCU, the film utilizes a transmedia storytelling strategy called ‘Quotation’ to expand the universe. <Spider-Man: No Way Home utilizes ‘Quotation’ to enhance the value of the <Spider-Man> IP by converging aspects of the franchise that it has embodied and reimagining it as a multiverse. Through this process, it creates a new storyworld by interconnecting characters from independent texts by having them perform new growth tasks based on the foundation of each Spider-Man character from past live-action films; by connecting the audience's prior experiences, it helps the audience to secure various entry points to the transmedia storyworld through their own combinations; and through this participatory performance, it activates the 'hierarchy of experiences' according to the amount and level of experience each audience member has, which has the effect of strengthening fandom.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
COLLEGE OF LANGUAGES & CULTURES > DEPARTMENT OF CULTURE CONTENTS > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Park, ki soo photo

Park, ki soo
COLLEGE OF LANGUAGES & CULTURES (DEPARTMENT OF CULTURE CONTENTS)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE