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Disney+ DISNEY 채널의 트랜스미디어 스토리월드 구축 전략 연구 : <겨울왕국>을 중심으로A Study on Transmedia Storyworld Building Strategy of Disney+ DISNEY Channel: Focusing on <Frozen>

Other Titles
A Study on Transmedia Storyworld Building Strategy of Disney+ DISNEY Channel: Focusing on <Frozen>
Authors
임정희박기수
Issue Date
Sep-2024
Publisher
인문콘텐츠학회
Keywords
Frozen; Disney; Animation; Disney+; Transmedia Storyworld; 겨울왕국; 디즈니; 애니메이션; Disney+; 트랜스미디어 스토리월드
Citation
인문콘텐츠, no.74, pp 205 - 230
Pages
26
Indexed
KCI
Journal Title
인문콘텐츠
Number
74
Start Page
205
End Page
230
URI
https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/120707
DOI
10.18658/humancon.2024.09.205
ISSN
1975-4469
Abstract
본고는 Disney+ 플랫폼 DISNEY 채널의 트랜스미디어 스토리월드 구축 전략을 규명하기 위한 것이다. 이를 위해 <겨울왕국>에 주목하고, <겨울왕국>을 원천IP로 하여 DISNEY 채널에서 전개한 트랜스미디어 스토리월드 구축 전략을 탐구하였다. 본고에서는 디즈니에서 구현하는 콘텐츠IP 확장 양상을 각기 다른 시기와 전략에 따라 세 단계로 구분하였다. Ⅰ단계(1928년~1955년)는 다양한 비즈니스를 통해 캐릭터IP를 중심으로 디즈니의 ‘전략 레시피’를 구축하는 단계, Ⅱ단계(1955년~2019년)는 캐릭터 중심의 ‘미디어 믹스’ 전략을 통해 스토리IP를 확장하는 단계, Ⅲ단계는 2019년 Disney+ 출범 이후 향유 요소를 기반으로 콘텐츠IP와 최소한의 접점을 유지하며 트랜스미디어 스토리월드를 구축하는 단계로 <겨울왕국>이 이 단계에 해당한다. <겨울왕국>의 트랜스미디어 스토리월드 구축 전략은 1) 음악적 요소를 기반으로 향유자의 능동적인 참여 유도를 통한 확장성 강화, 2) 감각적 자극을 활용하여 IP를 재맥락화하여 새로운 향유 가치 창출, 3) 두 가지 그림체를 동시 구현함으로써 각기 다른 즐길 거리 제공, 4) 인기 캐릭터를 활용하여 다른 콘텐츠IP와의 연결성을 강화하여 향유의 통합을 실현하는 것임을 규명하였다. DISNEY 채널은 Disney+의 서브 채널 중 많은 오리지널 콘텐츠IP를 보유하고 있고, 최근 디즈니에서 가장 성공한 콘텐츠IP인 <겨울왕국>의 트랜스미디어 스토리월드 구축 전략을 규명하는 것은 중요한 의의를 지닌다.
This paper aims to examine the transmedia storyworld building strategy of the DISNEY channel on the Disney+ platform. To this end, it focuses on <Frozen> and investigates the transmedia storyworld building strategy developed by the DISNEY channel using <Frozen> as the original IP. This paper classifies the expansion patterns of Disney's content IP into three stages according to different periods and strategies. The first stage(1928-1955) involves establishing Disney's 'strategic recipe' centered on character IP through various businesses. The second stage(1955-2019) is characterized by the expansion of story IP through a 'media mix' strategy centered on characters. The third stage, following the launch of Disney+ in 2019, involves building a transmedia storyworld while maintaining minimal points of contact with content IP based on enjoyment elements, exemplified by <Frozen> in this stage. The transmedia storyworld building strategy of <Frozen> involves: 1) enhancing scalability by encouraging active participation from the enjoyer based on musical elements; 2) creating new enjoyment value by recontextualizing the IP using sensory stimuli; 3) offering diverse entertainment by simultaneously implementing two different pictoria styles; 4) achieving unified enjoyment by strengthening connections with other content IPs through the use of popular characters. The DISNEY channel, one of the sub-channels on Disney+, holds numerous original content IPs. Identifying the transmedia storyworld building strategy of <Frozen>, one of Disney's most successful recent content IP, holds significant importance.
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ERICA 커뮤니케이션&컬처대학 (ERICA 문화콘텐츠학과)
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