음식점 배달앱 이용금액이 요식업체의 창업률 및 폐업률에 미치는 영향
- Authors
- 류한별; 김지환; 강서종
- Issue Date
- Nov-2024
- Publisher
- 한국경제학회
- Keywords
- 온라인 음식 배달 이용금액; 창업률; 폐업률 online food delivery service; opening rate; closure rate
- Citation
- 경제학연구, v.72, no.4, pp 191 - 213
- Pages
- 23
- Indexed
- KCI
- Journal Title
- 경제학연구
- Volume
- 72
- Number
- 4
- Start Page
- 191
- End Page
- 213
- URI
- https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/125605
- DOI
- 10.22841/kjes.2024.72.4.005
- ISSN
- 1226-377x
2713-6175
- Abstract
- 본 연구는 팬더믹 이후 급격히 성장한 배달 플랫폼의 소비가 요식업체의 폐업률과 창업률에 미치는 영향을 분석하였다. 이를 위해 연도별, 분기별 동 단위의 신용카드 사용 데이터와 서울시의 우리마을가게 상권분석서비스에서 제공하는 음식점 창업률 및 폐업률 데이터를 활용하였으며, 배달앱 소비금액을 처치변수로활용하는 이중차분법을 분석 모형으로 사용하였다. 분석 결과, 배달앱 소비는 음식점의 창업률에는 유의미한 영향을 끼치지 않았지만, 팬더믹 기간 동안 배달앱소비가 1% 증가할 때마다 폐업률은 평균적으로 0.0012%p 감소하는 것으로 나타났다. 또한, 이러한 배달앱 소비의 영향은 팬더믹 이전 배달앱 사용이 상대적으로적었던 지역에서 유의한 것으로 나타났다.
This study examines the impacts of delivery platform following the pandemic on restaurant opening and closure rates. Using credit card data, along with restaurant opening and closure rate data, we employed a difference-in-differences method with delivery app consumption as the treatment variable. Results show that while delivery app usage does not significantly affect opening rates, a 1% increase in delivery app consumption leads to a 0.0012 percentage point decrease in closure rates. Furthermore, the impact of delivery app consumption was significant only in areas where delivery app usage was relatively low prior to the pandemic.
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