Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

숏폼(Shortform) 동영상 기반 브랜드의 전략적 경험 디자인 - 李子柒(이자칠)의 미식(美食) 동영상을 중심으로 -Strategic Experience Design of Shortform Video-based Brand - Focused on LIZIQI’s Food Videos -

Other Titles
Strategic Experience Design of Shortform Video-based Brand - Focused on LIZIQI’s Food Videos -
Authors
최여여김영재
Issue Date
Jul-2020
Publisher
한국콘텐츠학회
Keywords
Shortform Video Branding; Brand Experiences Design Elements; Strategic Experiential Modules; 숏폼 동영상 브랜딩; 브랜드 경험 디자인 요소; 전략적 경험 모듈
Citation
한국콘텐츠학회 논문지, v.20, no.7, pp.185 - 194
Indexed
KCI
Journal Title
한국콘텐츠학회 논문지
Volume
20
Number
7
Start Page
185
End Page
194
URI
https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/1657
DOI
10.5392/JKCA.2020.20.07.185
ISSN
1598-4877
Abstract
본 연구는 숏폼 동영상 기반의 브랜딩에 있어서 브랜드가 소비자들에게 제공하는 전략적 경험 디자인 요소를 사례를 통해 확인하였다. 숏폼 동영상 기반 브랜드의 감각, 감성, 인지, 행동, 관계 경험은 크리에이터가 차별화된 개성을 소셜 미디어 채널을 통해 표현하고 소비자들과 소통하고 상호작용하는 과정에서 구체화된 경험 요소들의 수행으로 제공된다. 李子柒(이자칠)의 미식 동영상은 동방미식생활가(東方美食生活家)로서의 브랜드 정체성을 동영상 속 음식의 시청각적 자극, 시각·언어적 아이덴티티와 제품 외관의 결합을 통한 인지적 강화, 전자매체에 의한 행동적 참여 유도를 통해 소비자들에게 제공하였다. 또한, 인적 요소를 활용한 정서적 유대감과 공동 브랜딩을 통한 책임감 공유로 감성, 관계 경험을 제공함으로써 강력한 브랜드 관계를 구축하였다. 이는 다양한 숏폼 동영상 콘텐츠 기반의 브랜딩 사례로 확장하여 전략적 브랜드 경험 디자인 요소들을 통한 브랜드 구축 전략에 유용한 접근 방법을 제시한다고 할 수 있을 것이다.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
COLLEGE OF LANGUAGES & CULTURES > DEPARTMENT OF CULTURE CONTENTS > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher KIM, YOUNG JAE photo

KIM, YOUNG JAE
COLLEGE OF LANGUAGES & CULTURES (DEPARTMENT OF CULTURE CONTENTS)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE