Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

무용전공 대학생의 열정과 정서경험의 관계에서 자기 효능감의 매개효과The Mediating Effects of Self-Efficacy in the Relationship between Passion and Emotional Experiences among Collegiate Dance Students

Other Titles
The Mediating Effects of Self-Efficacy in the Relationship between Passion and Emotional Experiences among Collegiate Dance Students
Authors
최효진이해준
Issue Date
Nov-2013
Publisher
한국체육학회
Keywords
self-determination theory; passion for dance; self-identity; emotions; dance education
Citation
한국체육학회지, v.52, no.6, pp 437 - 447
Pages
11
Indexed
KCI
Journal Title
한국체육학회지
Volume
52
Number
6
Start Page
437
End Page
447
URI
https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/29644
ISSN
1738-964X
2508-7029
Abstract
이 연구는 무용수업 상황에서 대학생들의 자기 효능감이 무용에 대한 열정과 정서경험 간의 관계를 매개하는지를 검증하였다. 연구대상은 무용학과 남녀 대학생 506명(남자=37명, 여자=469)이었다. 자료분석을 위해 기술통계, 확인적 요인분석, 상관분석, 그리고 위계적 회귀분석이 실시되었다. 회귀분석의 결과는 무용에 대한 조화열정과 강박열정 모두 무용전공 대학생들의 자기 효능감과 긍정적 부정적 정서를 정적으로 예측하는 것으로 나타났다. 자기 효능감의 매개효과를 분석한 결과 무용전공 대학생들의 조화열정은 직접적으로 자기 효능감에 정적 영향을 주며, 그 결과 자기 효능감을 경유해 긍정적 정서에 간접적으로 영향을 주는 것으로 나타났다. 또한 대학생들의 무용에 대한 강박열정은 자기 효능감에 직접 영향을 주었을 뿐만 아니라 자기 효능감을 통해 긍정적 정서에 간접적인 영향을 주었다. 이 결과는 무용전공 대학생들의 무용에 대한 열정이 긍정적 부정적 정서를 유발하지만, 무용에 대한 열정과 긍정적 정서 간의 관계는 자기 효능감 수준에 의해 부분적으로 매개된다는 사실을 보여준다.
This study investigated the mediating roles of self-efficacy in the collegiate dance students' passion for dance and emotional experiences in a dance class. Subjects were 506 male and female dance students (37 males, 469 females). For data analysis descriptive statistics, confirmatory factor analysis, correlation, and hierarchical regression were conducted. Results of hierarchical regressions indicated that both harmonious and obsessive passions positively predicted collegiate dance students' self-efficacy and emotions. In addition, the results showed that harmonious passion for dance directly had a positive effect on dance students' self-efficacy, which in turn positively influenced to students' positive emotional experiences. Also, obsessive passion for dance directly influenced to students' self-efficacy, which in turn had a indirect effect on students' positive emotional experiences. These findings show that two forms of passion for dance can facilitate dance students' positive and negative emotions during dance classes, but students' self-efficacy partially mediated the relationship between passion for dance and positive emotion.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
COLLEGE OF SPORTS AND ARTS > DEPARTMENT OF DANCE AND PERFORMING ARTS > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Lee, Hae Jun photo

Lee, Hae Jun
COLLEGE OF SPORTS AND ARTS (DEPARTMENT OF DANCE AND PERFORMING ARTS)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE