Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

라디오 광고를 통해 유발된 유머가 광고 태도에 미치는 영향 : 지각된 유쾌함의 매개효과와 인지욕구의 조절효과를 중심으로Impacts of Humorous Radio Advertising on Attitude Toward Advertising : Mediating Effect of Perceived Humorous and Moderating Effect of Need for Cognition

Other Titles
Impacts of Humorous Radio Advertising on Attitude Toward Advertising : Mediating Effect of Perceived Humorous and Moderating Effect of Need for Cognition
Authors
최명일김대욱박성복
Issue Date
Jan-2011
Publisher
한국광고홍보학회
Keywords
Humorous radio advertising; Attitude toward advertising; Perceived Humorous; Need for Cognition; 유머 광고; 광고 태도; 지각된 유머; 인지 욕구
Citation
한국광고홍보학보, v.13, no.1, pp.138 - 162
Indexed
KCI
Journal Title
한국광고홍보학보
Volume
13
Number
1
Start Page
138
End Page
162
URI
https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/39057
ISSN
1738-2475
Abstract
광고에서 유머는 일반적으로 많이 사용되고 있지만, 그 효과에 대한 연구들에서는 상반된 결과가 나타나고 있다. 이 연구에서는 광고를 통해 유발된 유머가 광고태도에 미치는 영향을 지각된 유쾌함과 인지 욕구를 통해서 살펴보고 있다. 연구결과에서 지각된 유머는 지각된 유쾌함과 광고 태도에 모두 유의미한 정(+)의 효과가 있는 것으로 나타났다. 또한, 지각된 유쾌함이 광고 태도에 미치는 영향에서도 유의미한 정(+)의 효과가 있는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 지각된 유머는 광고태도에 직접적인 효과뿐만 아니라 지각된 유쾌함을 통한 간접 효과가 있다는 것을 나타내고 있다. 따라서 본 연구는 향후 유머 광고 전략을 수립하는 데 있어서 도움을 줄 수 있을 것으로 생각된다.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
COLLEGE OF COMMUNICATION > DEPARTMENT OF MEDIA & SOCIAL INFORMATICS > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Park, SungBok photo

Park, SungBok
COLLEGE OF COMMUNICATION (DEPARTMENT OF MEDIA & SOCIAL INFORMATICS)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE