의류 선도매장(Flagship Store)에서의 브랜드 체험유형이 소비자-브랜드 관계와 브랜드 자산에 미치는 영향open accessInfluence of Experience Type on Consumer-Brand Relationship and Brand Equity at Flagship Store of Clothes
- Other Titles
- Influence of Experience Type on Consumer-Brand Relationship and Brand Equity at Flagship Store of Clothes
- Authors
- 김지선; 한상필
- Issue Date
- May-2009
- Publisher
- 한국소비자·광고심리학회
- Keywords
- brand; relationship between consumer and brand; experiential marketing; brand equity; 브랜드; 소비자-브랜드 관계; 체험 마케팅; 브랜드 자산; brand; relationship between consumer and brand; experiential marketing; brand equity
- Citation
- 한국심리학회지: 소비자·광고, v.10, no.2, pp 209 - 227
- Pages
- 19
- Indexed
- KCI
- Journal Title
- 한국심리학회지: 소비자·광고
- Volume
- 10
- Number
- 2
- Start Page
- 209
- End Page
- 227
- URI
- https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/41649
- DOI
- 10.21074/kjlcap.2009.10.2.209
- ISSN
- 1229-8778
- Abstract
- 의류제품은 소비자 감정의 몰입이 높고 소비자와 가장 밀접한 관계가 있는 제품으로 체험 마케팅이 효과적이다. 따라서 선도매장에서 발생하는 체험유형이 소비자-브랜드 관계와 브랜드 자산에 미치는 영향을 살펴보는 것은 매우 의미가 있다. 본 연구는 의류 선도매장 브랜드에 대해 소비자들이 인식하고 있는 체험유형과 소비자-브랜드 관계의 요인을 실증적으로 검증하고, 의류 선도매장 브랜드 체험유형이 소비자-브랜드 관계와 브랜드 자산에 어떠한 영향을 미치는지에 대해 알아보기 위한 목적으로 실시되었다. 본 연구의 결과는 체험 마케팅에 있어 소비자-브랜드 관계와 브랜드 자산을 높이는데 있어 어떤 체험 유형이 중요한 지에 대한 정보를 제공하고 있으며, 효율적으로 고객과의 관계를 유지하는 방안에 대한 시사점을 제공하였다.
The purposes of this study are to identify factors of experience type and consumer-brand relationship that consumers recognize from a brand at a flagship clothes store and to identify influence of experience type of a brand at a flagship clothes store on consumer-brand relationship and brand equity. Based on answers from total 342 persons, we identified experience type of a brand at a flagship clothes store and consumer-brand relational dimension by an exploratory factor analysis and identified which factors out of experience types of a brand prove a consumer-brand relationship better and also how it influences brand equity using multiple regression analysis.
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