Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

신문광고 집행에 영향을 끼치는 요인에 관한 연구: 광고 실무자들의 인식을 중심으로Factors Affecting Practitioners' Intentions to Execute Newspaper Advertising

Other Titles
Factors Affecting Practitioners' Intentions to Execute Newspaper Advertising
Authors
이정교박주연전범수
Issue Date
Apr-2009
Publisher
한국광고학회
Keywords
Newspaper advertising; intentions to use; future directions; Newspaper advertising; intentions to use; future directions; 신문광고; 집행의도; 미래방향성.
Citation
광고학연구, v.20, no.2, pp.203 - 220
Indexed
KCI
Journal Title
광고학연구
Volume
20
Number
2
Start Page
203
End Page
220
URI
https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/41673
ISSN
1225-0554
Abstract
뉴미디어의 확산과 매체간 융합 및 BTL 매체의 도약으로 인한 미디어 환경의 급격한 변화로 인해 최근 광고 매체로서 신문의 위기론이 대두되고 있다. 본 연구의 목적은 이러한 매체환경의 변화 속에서 광고매체로서 신문이 지향해야할 미래 방향성에 대해 광고실무자들이 어떻게 인식하고 있고, 이러한 인식이 광고 실무자들의 신문광고 집행의도에 어떤 영향을 끼치는가를 살펴보는데 있다. 이를 위해 광고 집행 시 매체선정을 담당하고 있는 현직 광고주와 광고대행사 실무자 300인을 대상으로 면대면 설문조사를 실시하였다. 연구 결과 신문광고의 미래방향성과 관련해 ‘과학적인 자료제공 및 매체신뢰도 회복’, ‘광고영업 및 거래방식의 개선’, ‘마케팅 및 홍보방식의 개선’, ‘뉴미디어분야의 사업확대’, ‘신규 사업모델 개발 및 사업 다각화 추진’, ‘미디어융합 및 교차소유를 통한 규모 확대’의 6개의 주요요인이 추출되었다. 이중 ‘과학적인 자료제공 및 매체신뢰도 회복’, ‘광고영업 및 거래방식의 개선’, ‘뉴미디어분야의 사업확대’ 등의 요인들이 실무자들의 신문광고 집행의도에 유의미한 영향을 끼치는 것으로 나타났다.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
COLLEGE OF COMMUNICATION > DEPARTMENT OF MEDIA & SOCIAL INFORMATICS > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Chon, Bum Soo photo

Chon, Bum Soo
COLLEGE OF COMMUNICATION (DEPARTMENT OF MEDIA & SOCIAL INFORMATICS)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE