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우리나라 PPL 규제에 관한 재논의 및 발전적인 방향성 연구 : 전문가 델파이 서베이 및 심층집단 인터뷰 결과를 중심으로PPL regulations and future directions: Focused on delphi surveys and focus group interviews

Other Titles
PPL regulations and future directions: Focused on delphi surveys and focus group interviews
Authors
한상필
Issue Date
Oct-2008
Publisher
한국광고학회
Keywords
PPL규제; 간접광고; 협찬고지; 전문가 델파이 서베이; 전문가 심층집단인터뷰; PPL; BPL; Delphi; Focus group interview; survey
Citation
한국광고학회 가을철 정기학술세미나 Proceeding집
Indexed
KCI
Journal Title
한국광고학회 가을철 정기학술세미나 Proceeding집
URI
https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/42130
ISSN
12250554
Abstract
본 연구는 현재 PPL규제 체재와 개선점을 점검해보고 향후 PPL의 발전적인 방향에 관해 살펴보기 위해 전문가 델파이 서베이와 전문가 심층집단인터뷰의 연구방법을 통한 정책논의가 이루어졌다. 연구결과, 먼저 델파이 설문 결과에서는 미래 미디어 환경이 발전과 함께 PPL의 단계적 허용이 이루어질 것이라는 예측결과가 도출되었으며, 심층토론결과에서는 PPL 규제 기준이 현재 보다 명확해져야 하며, 방송프로그램 PPL에 있어 장르별 차별적 규제도 가능함이 제기되었다. 더불어 향후 PPL의 발전적인 방향에 관한 논의에서는 방송사업자와 외주 제작사 모두에게 도움이 되는 PPL 환경이 필요하고, Push 및 Pull 마케팅 차원에서 PPL의 전략적 활용방안도 제안되었다. The purposes of this study are two folds: 1) to identify regulation systems related to PPL and 2) to suggest future directions on PPL. This study conducted delphi surveys and focus group interviews with professionals in various fields in order to fulfill those purposes. Findings through delphi surveys suggest that Korea governments may ease restrictions on PPL in the near future and Korea media industry and environments will dramatically change and grow. Findings through focus group interviews suggest that current PPL regulations need to be more clearly defined and ease in accordance with program genres. In addition, strategical uses of PPL and needs for environmental changes for PPL were discussed in depth.
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COLLEGE OF COMMUNICATION > DEPARTMENT OF ADVERTISING & PUBLIC RELATIONS > 1. Journal Articles

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