청소년의 YP활동과 인구통계학 및 사회심리학적 변인들이 유해매체물에 대한 태도, 인식, 행위에 미치는 영향에 관한 연구Exploring a Study on How The Adolescents' YP Activities and their Demographic and Socio-Psychological Variables affect the Youth' Attitudes, Perceptions, and Behaviors toward The Harmful Media Contents
- Other Titles
- Exploring a Study on How The Adolescents' YP Activities and their Demographic and Socio-Psychological Variables affect the Youth' Attitudes, Perceptions, and Behaviors toward The Harmful Media Contents
- Authors
- 우형진
- Issue Date
- Sep-2008
- Publisher
- 한국지역언론학회
- Keywords
- harmful media contents; self-esteem; self-efficacy; self-control; harmful media contents; self-esteem; self-efficacy; self-control; 유해매체물; 자존감; 자기효능감; 자기통제력
- Citation
- 언론과학연구, v.8, no.3, pp 381 - 417
- Pages
- 37
- Indexed
- KCI
- Journal Title
- 언론과학연구
- Volume
- 8
- Number
- 3
- Start Page
- 381
- End Page
- 417
- URI
- https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/42821
- ISSN
- 1598-2653
- Abstract
- 본 연구는 유해매체물에 대한 청소년의 부정적 태도, 심각성 인식, 저항적 행위를 촉진하기 위해 마련된 유해매체물 면역성 강화 교육 (YP: Youth Patrol)의 효과를 심층 분석하였다. 유해매체물 면역성 강화 교육을 좀더 면밀하게 파악하기 위해 청소년들의 인구통계학적 특징 (성별 및 교육과정 수준)과 사회심리학적 특성 (자존감, 자기효능감, 자기통제력)을 조합하여 각 독립변인의 주효과와 상호작용효과를 살펴보았다. 총 640명의 청소년들이 설문조사에 참여하였으며, 유해매체물 면역성 강화 교육을 경험한 집단과 경험하지 못한 집단 간 비교, 유해매체물 면역성 강화 교육과 청소년의 인구통계학적 특징 및 사회심리학적 특성이 유해매체물에 대한 청소년의 부정적 태도, 심각성 인식, 저항적 행위에 어떤 영향을 미치는지 분석하였다. 연구결과, 유해매체물 면역성 강화 교육을 경험한 청소년집단이 경험하지 못한 집단에 비해 기대한 효과를 나타내었으나, 인구통계학 및 사회심리학적 변인의 조합에 따라 실제 효과가 증대되거나 차감되는 등 여러 형태의 결과들이 나타났다.
This study analyzed the effects of reinforced education upon immunization against harmful media contents which catalyze adolescents to have negative attitude, serious perception, and resisted behaviors against violent and indecent contents. To investigate in more detail ways, adolescents` demographic (gender & educational levels) and social-psychological variables (self-esteem, self-efficacy, self-control) were mixed with the effect of the mentioned educational program. Self-reported questionnaire were administrated to 640 students. This study examined difference between participants on the program and non-participants on the same program, main and interaction effects of/between reinforced education upon immunization against harmful media contents and demographic and social-psychological variables. The research findings indicated that there were quite a diverse types of results according to the mixture of used variables in this study. Depending on interruption of demographic and social-psychological variables, the effects of reinforced education upon immunization against harmful media contents could be increased or decreased.
- Files in This Item
-
Go to Link
- Appears in
Collections - COLLEGE OF COMMUNICATION > DEPARTMENT OF MEDIA & SOCIAL INFORMATICS > 1. Journal Articles

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.