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확률적인 중방향 설계시간 교통량 산정 모형에 관한 이론적 해석A Theoretical Analysis of Probabilistic DDHV Estimation Models

Other Titles
A Theoretical Analysis of Probabilistic DDHV Estimation Models
Authors
조준한김성호노정현
Issue Date
Jun-2008
Publisher
대한교통학회
Keywords
중방향 설계시간 교통량; 설계시간계수; 중방향계수; 링크통행시간 분포; 링크통행시간 임계치; Directional Design Hour Volume; Design Hourly Factor; Directional Distribution; Link Travel Time Distribution; Link Travel Time Threshold
Citation
대한교통학회지, v.26, no.3, pp 199 - 209
Pages
11
Indexed
KCI
Journal Title
대한교통학회지
Volume
26
Number
3
Start Page
199
End Page
209
URI
https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/42883
ISSN
1229-1366
2234-4217
Abstract
본 연구는 전통적인 중방향 설계시간교통량 산정에 대한 개념적 내용을 살펴보고 사례연구를 통해 문제점을 도출하였으며, 이를 개선하기 위해 확률적인 중방향 설계시간교통량 산정 모형을 이론적으로 정립하였다. 도로구간의 교통혼잡을 표현하기 위해서 도로용량이 희망하는 서비스수준을 수용할 수 있도록 확률 분포를 적용한 링크통행시간과 임계치를 정립하였다. 본 연구에서 제안된 확률적인 중방향 설계시간 교통량 모형은 설계속도, 구간길이, 교통량, 차로수, 중차량계수 등을 고려하여 산정하며, 도로용량에 따른 교통혼잡과 경제성 측면을 유동적으로 고려할 수 있기 때문에 도로계획 및 설계단계에 객관적으로 반영할 수 있다. 또한, 이러한 결과는 다양한 유형의 도로에 대해 결측치가 존재하는 상시조사지점이나 수시조사지점의 중방향 설계시간 교통량 예측 모형을 포함한 여러 현실문제들의 더 나은 이해를 제공할 수 있을 것으로 기대된다.
This paper is described the concepts and limitations for the traditional directional design hour volume estimation. The main objective of this paper is to establish an estimation method of probabilistic directional design hour volume in order to improve the limitation for the traditional approach method. To express the traffic congestion of specific road segment, this paper proposed the link travel time as the probability that the road capacity can accommodate a certain traffic demand at desired service level. Also, the link travel time threshold was derived from chance-constrained stochastic model. Such successive probabilistic process could determine optimal ranked design hour volume and directional design hour volume. Therefore, the probabilistic directional design hour volume can consider the traffic congestion and economic aspect in road planning and design stage. It is hoped that this study will provide a better understanding of various issues involved in the short term prediction of directional design hourly volume on different types of roads.
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KIM, SEONG HO
ERICA 공학대학 (DEPARTMENT OF TRANSPORTATION AND LOGISTICS ENGINEERING)
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