텔레비전 광고의 창의성의 평가를 위한 탐색적 요인 분석The Exploratory Factor Analysis for Assessing Television Commercials' Creativity
- Other Titles
- The Exploratory Factor Analysis for Assessing Television Commercials' Creativity
- Authors
- 김병희; 한상필
- Issue Date
- Dec-2007
- Publisher
- 한국광고학회
- Keywords
- 텔레비젼 광고의 창의성; 창의성 평가준거; 척도개발; Television commercials' creativity; evaluative criteria for creativity; scale development
- Citation
- 광고학연구, v.18, no.5, pp 257 - 272
- Pages
- 16
- Indexed
- DOMESTIC
- Journal Title
- 광고학연구
- Volume
- 18
- Number
- 5
- Start Page
- 257
- End Page
- 272
- URI
- https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/43170
- ISSN
- 12250554
- Abstract
- 본 연구에서는 기존의 인쇄 광고물의 평가척도를 텔레비전 광고에 적용하기에는 무리가 있다는 문제의식을 바탕으로, 광고주와 광고회사 임직원 및 일반 소비자 536명을 대상으 로 텔레비전 광고 창의성 평가의 구성요인에 대한 전반적 인식을 알아보았다. 연구 결과, 텔레비전 광고의 창의성은, 오락성, 명료성, 정교성, 적합성, 조화성, 독창성, 상관성, 해 결성이라는 8가지 차원의 39개 항목으로 구성되는 것으로 나타났으며(.8765). 이 는 전체 변량의 62.23%를 설명하였다. 각 요인별 신뢰도 역시 7561~9053으로
비교적 신뢰할만한 수준이었다. 연구결과를 바탕으로 향후 연구에서는 실제 광고물을 제 시한 상태에서 텔레비전 광고의 창의성 평가의 구성요인을 분석하고 신뢰도와 타당도를 검증할 것을 제안하였다.
The purpose of this research is to investigate for assessing the television commercials' creativity targeting clients, agencies, and consumers. Here are the main results. There were 8 factors and 39 items for assessing advertising creativity according to this measure- ment scale with a total variance of 62.23%. Each factors' name were entertainment. clarity, elaboration, appropriateness, harmony, originality, relevance, and solution. The total reliability of the final 39 items was a=.8765, and individually a=.7561~.9053 using Cronbach's a internal consistency. Based on these results, it was suggested that some recommendations for next scale development research.
- Files in This Item
-
Go to Link
- Appears in
Collections - COLLEGE OF COMMUNICATION > DEPARTMENT OF ADVERTISING & PUBLIC RELATIONS > 1. Journal Articles

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.