Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

수직적 산업구조에서의 가격 및 품질전략The Effects of Vertical Integration on Price and Quality

Other Titles
The Effects of Vertical Integration on Price and Quality
Authors
고동희
Issue Date
Sep-2006
Publisher
한국중소기업학회
Keywords
수직적 결합; 제품 차별화; Vertical Integration; Product Differentiation
Citation
중소기업연구, v.28, no.3, pp.91 - 110
Indexed
KCI
Journal Title
중소기업연구
Volume
28
Number
3
Start Page
91
End Page
110
URI
https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/45172
ISSN
1226-6345
Abstract
이 논문에서는 수직적인 구조를 가지고 있는 시장에서 수직적 결합의 효과를 두 기업이 모두 수직적으로 결합되어 있는 시장과 한 개의 기업만이 결합되어 있고 경쟁기업은 하위활동만 하고 있는 시장을 비교하여 분석한다. 첫째, 소비자 가격의 경우에는 이중마진뿐 아니라 납품수익에 미치는 전략적 효과에 의하여 전자의 경우에 더 낮다. 둘째, 제품 품질에 의하여 차별화되어 있는 경우, 상대적으로 우수한 제품의 품질이 전자의 경우에 더 좋다. 셋째, 제품의 특성에 의하여 차별화되어 있는 경우, 차별화의 정도는 시장구조에 따라 차이가 있다. 먼저 모든 소비자들이 제품을 구매하는 경우에는 두 시장에서 최대의 차별화가 발생한다. 한편 일부의 소비자들만이 제품을 구매하는 경우에는 차별화 정도의 차이가 불확실하다.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
COLLEGE OF BUSINESS AND ECONOMICS > DIVISION OF BUSINESS ADMINISTRATION > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher KOH, DONG HEE photo

KOH, DONG HEE
COLLEGE OF BUSINESS AND ECONOMICS (DIVISION OF BUSINESS ADMINISTRATION)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE