Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

영유아교사의 자기자비가 교사효능감을 매개로 교사-유아 관계에 미치는 영향The effect of self-compassion of early child teachers on teacher-child relationship mediated by teacher efficiency

Other Titles
The effect of self-compassion of early child teachers on teacher-child relationship mediated by teacher efficiency
Authors
선민영이주미장유진
Issue Date
Mar-2023
Publisher
한국교원대학교 유아교육연구소
Keywords
Early child teachers; Self-compassion; Teacher efficacy; Teacher-child relationship; 영유아교사; 자기자비; 교사효능감; 교사-유아관계
Citation
한국유아교육연구, v.25, no.1, pp.52 - 71
Journal Title
한국유아교육연구
Volume
25
Number
1
Start Page
52
End Page
71
URI
https://scholarworks.bwise.kr/gachon/handle/2020.sw.gachon/87488
ISSN
1975-7190
Abstract
본 연구는 영유아교사의 자기자비가 교사효능감을 매개로 교사-유아관계에 영향을 미치는지를 확인하기 위하여 수행되었다. 유치원과 어린이집에 근무하는 영유아교사 329명을 대상으로 온라인 설문조사를통해 데이터를 수집하였다. 연구결과 첫째, 영유아교사의 자기자비, 교사효능감, 교사-유아관계는 중간값이상으로 긍정적인 수준이었고, 각 하위요인 모두는 정적 상관을 나타냈다. 둘째, 교사의 자기자비는 교사-유아관계에 직접적인 영향을 미쳤으며, 교사효능감은 자기자비가 교사-유아관계에 미치는 영향을 부분매개하는 것으로 나타났다. 이 연구의 구조방정식 모형에서는 영유아교사의 자기자비가 교사효능감보다 교사-유아관계와 더 큰 관련을 가지는 것으로 나타났는데, 이러한 결과는 영유아교사의 자기자비가 교사-유아관계에상당히 중요한 변수일 가능성을 시사한다. 이 연구는 영유아교사가 자신을 따뜻하게 인정하고 돌보는 등스스로의 정신건강에 주목할 필요성을 제시하였으며, 교사의 자기자비 증진을 위한 구체적인 프로그램과지원의 필요성을 제안한다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
사회과학대학 > 유아교육학과 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Jang, Yujin photo

Jang, Yujin
Social Sciences (Department of Early Childhood Education)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE