Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

참여적 디자인 방법론을 사용한 의료용 기능성 게임 "RehabMaster"개발 사례연구Case study of developing medical serious game ‘RehabMaster’ by participatory design

Other Titles
Case study of developing medical serious game ‘RehabMaster’ by participatory design
Authors
서경원류호경
Issue Date
Feb-2013
Publisher
한국HCI학회
Keywords
Serious game; Stroke; Rehabilitation; Participatory design; Meaningful play; Challenge
Citation
HCI KOREA 2013, no. , pp.1103 - 1107
Indexed
OTHER
Journal Title
HCI KOREA 2013
Start Page
1103
End Page
1107
URI
https://scholarworks.bwise.kr/hanyang/handle/2021.sw.hanyang/163350
Abstract
기존의 뇌졸중 환자 재활용 기능성 게임은 환자 중심의 게임디자인에 초점을 두고 재활을 진행하는 다른 주체인 의사와 치료사를 위한 디자인 요소는 상대적으로 덜 반영되고 있다. 본 논문에서는 기존 기능성 게임의 환자중심디자인에 부합되면서 의사와 치료사까지 고려할 수 있는 디자인 요소를 참여적 디자인 방법론을 통해 제안하고, 이를 바탕으로 의료용 기능성 게임 RehabMaster 를 개발하였다. RehabMaster 를 이용한 임상실험을 통해 임상 및 사용성 측면에서 다양한 재활주체를 고려한 디자인 요소의 유효성을 검증하였다.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
서울 기술경영전문대학원 > 서울 기술경영학과 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Ryu, Ho kyoung Blake photo

Ryu, Ho kyoung Blake
GRADUATE SCHOOL OF TECHNOLOGY & INNOVATION MANAGEMENT (DEPARTMENT OF TECHNOLOGY MANAGEMENT)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE