Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

교사를 위한 피드백과 직무만족 관계에서 전문성 개발 수요와 참여의 매개효과Professional Development Needs and the Mediating Effect of Participation in the Relationship Between Feedback for Teachers and Job Satisfaction

Other Titles
Professional Development Needs and the Mediating Effect of Participation in the Relationship Between Feedback for Teachers and Job Satisfaction
Authors
장유빈박주호
Issue Date
Aug-2022
Publisher
한국교육학회
Keywords
feedback for teachers; professional development needs; participation in professional development activities; job satisfaction; 교사 피드백; 전문성개발 수요; 전문성개발 참여; 직무만족
Citation
교육학연구, v.60, no.5, pp.57 - 79
Indexed
KCI
Journal Title
교육학연구
Volume
60
Number
5
Start Page
57
End Page
79
URI
https://scholarworks.bwise.kr/hanyang/handle/2021.sw.hanyang/171496
DOI
10.30916/KERA.60.5.57
ISSN
1225-4150
Abstract
학교 교육에서 교사를 위한 피드백은 전문성과 직무만족도 등 여러 측면에서 그 실효성이 강조되고 있지만, 그 실증적 연구는 부족한 실정이다. 이러한 한계를 보완하는 차원에서 본 연구 목적은 교사에 대한 피드백, 교사 전문성 개발 수요 및 참여, 그리고 직무만족 간의 구조적 관계를 확인하는 것이다. 본 연구의 대상은 2018 OECD Teaching and Learning International Survey (TALIS)에 참여한 우리나라 초중등학교 346개교 소속의 교사 6,096명 자료이다. 우선 본 연구에 의한 구조방정식 분석 결과는 교사에 대한 피드백이 직무만족에 직접적인 효과가 있음을 보여주었다. 아울러, 교사 피드백은 전문성 개발 수요 및 활동 참여를 통해서 직무만족에 영향을 가지는 이중매개 효과를, 그리고 전문성 개발 활동 참여를 통한 매개 효과를 각각 보여주었다. 본 연구 결과는 우리나라 초중학교에서 개별 교사의 전문성 개발과 직무만족에 향상을 위해 교사에 대한 피드백이 더욱 활성화될 필요성이 있음을 실제적으로 시사하고 있다.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
서울 사범대학 > 서울 교육학과 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Park, Joo Ho photo

Park, Joo Ho
COLLEGE OF EDUCATION (DEPARTMENT OF EDUCATION)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE