Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

유아의 또래 놀이 상호작용과 행복감의 관계에서 자아존중감과 사회적 유능감의 병렬다중매개효과open accessThe parallel multiple mediating effects of self-esteem and social competence on the relationship between peer play interaction and children’s happiness

Other Titles
The parallel multiple mediating effects of self-esteem and social competence on the relationship between peer play interaction and children’s happiness
Authors
오희정유영만이윤수
Issue Date
Nov-2022
Publisher
한국유아교육학회
Keywords
peer play interaction; happiness; self-esteem; social competence; parallel multiple mediator model; 또래 놀이 상호작용; 행복감; 자아존중감; 사회적 유능감; 병렬다중매개모형
Citation
유아교육연구, v.42, no.6, pp.5 - 19
Indexed
KCI
Journal Title
유아교육연구
Volume
42
Number
6
Start Page
5
End Page
19
URI
https://scholarworks.bwise.kr/hanyang/handle/2021.sw.hanyang/172830
DOI
10.18023/kjece.2022.42.6.001
ISSN
1226-9565
Abstract
본 연구는 유아의 또래 놀이 상호작용이 행복감에 미치는 영향에서 자아존중감과 사회적 유능감의 매개효과를 분석하는 데 목적이 있다. 이를 위해 한국아동패널 7차년도 데이터를 활용해 만5세 유아 1,019명의 응답 자료를 분석하였다. 병렬다중매개모형을 분석하기 위해 Hayes(2018)의PROCESS Macro Model 4가 적용되었다. 분석 결과, 유아의 또래 놀이 상호작용, 행복감, 자아존중감, 사회적 유능감은 통계적으로 유의한 관련이 있었고, 또래 놀이 상호작용과 유아의 행복감의 관계에서 자아존중감과 사회적 유능감의 병렬다중매개효과가 유의했다. 연구 결과를 바탕으로 이론적·실천적 시사점에 대해서 논의하였다.
Files in This Item
Appears in
Collections
서울 사범대학 > 서울 교육공학과 > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Lee, Yun soo photo

Lee, Yun soo
COLLEGE OF EDUCATION (DEPARTMENT OF EDUCATIONAL TECHNOLOGY)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE