Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

체계적 문헌 고찰을 통한 화법 평가 연구의 동향 분석Trends Analysis in Speech Communication Assessment Research through Systematic Literature Review

Other Titles
Trends Analysis in Speech Communication Assessment Research through Systematic Literature Review
Authors
김승현
Issue Date
Feb-2024
Publisher
이화여자대학교 교과교육연구소
Keywords
Systematic Literature Review; Listening and Speaking Education; Speech Communication Assessment; Curricu lum; Instruction and Learning; 체계적 문헌 고찰; 화법 교육; 화법 평가; 교육과정; 교수학습
Citation
교과교육학연구, v.28, no.1, pp 80 - 93
Pages
14
Journal Title
교과교육학연구
Volume
28
Number
1
Start Page
80
End Page
93
URI
https://scholarworks.bwise.kr/hongik/handle/2020.sw.hongik/32846
ISSN
1975-3217
2671-8324
Abstract
본 연구는 화법 교육에서 평가의 중요성에 대한 인식을 바탕으로, 그동안 진행된 화법 평가와 관련한 연구를 분석함으로써 화법 평가의 실태를 점검하였다. 더불어 화법 평가가 본래의 기능을 수행하면서 학습자의 의사소통 역량을 신장시키는 데 기여할 수 있는 방향으로 이루어지기 위한 방안을 모색해 보고자 하였다. 이를 위해 체계적 문헌 고찰의 방법을 사용하여 화법 평가와 관련한 연구를 촘촘히 분석하였다. 이를 통해 화법 평가 연구의 동향을 파악하고, 연구 결과를 통해 화법 평가 연구가 나아가야 할 방향을 7가지로 제안하였다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Korean Language Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kim, Seung hyun photo

Kim, Seung hyun
Education (Korean Language Education)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE