Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

SNS의 문제적 이용이 심리적 안녕감에 미치는 영향: 과시적 자기표현의 조절효과를 중심으로The Effect of Problematic Use of SNS on Consumer Psychological Well-being: The Moderating Role of Conspicuous Self-Presentation

Other Titles
The Effect of Problematic Use of SNS on Consumer Psychological Well-being: The Moderating Role of Conspicuous Self-Presentation
Authors
이진균박현선
Issue Date
Aug-2018
Publisher
한국소비자·광고심리학회
Keywords
Social Network Service; Problematic use of SNS; Conspicuous Self-expression; Psychological Well-being; 소셜네트워크서비스; SNS의 문제적 이용; 과시적 자기표현; 심리적 안녕감
Citation
한국심리학회지: 소비자·광고, v.19, no.3, pp.547 - 575
Journal Title
한국심리학회지: 소비자·광고
Volume
19
Number
3
Start Page
547
End Page
575
URI
https://scholarworks.bwise.kr/hongik/handle/2020.sw.hongik/4405
DOI
10.21074/kjlcap.2018.19.3.547
ISSN
1229-8778
Abstract
본 연구는 SNS의 문제적 이용이 개인의 심리적 안녕감에 미치는 부적인 영향에 대해 살펴보았다. 특히, 과시적 자기표현의 수준에 따라 문제적 이용이 심리적 안녕감에 미치는 조절효과를 검증하였다. 총 219명의 대학생을 대상으로 설문을 실시한 결과 상대적 박탈감, 소외감, 그리고 관계의 가벼움에 대한 회의가 클수록 개인의 심리적 안녕감은 감소하는 것으로 밝혀졌다. 한편 과시적 자기표현이 낮을 때보다 높을 때 원하지 않는 교류감, 가식적 표현충동, 그리고 오프라인 사회성 결여가 심리적 안녕감에 미치는 부적인 효과가 유의미하게 증가하였다. 흥미롭게도 과시적 자기표현이 높을 때에 비해 낮을 때 중독성과 관계의 가벼움에 대한 회의가 심리적 안녕감에 미치는 부적 효과가 유의미하게 증가하는 것으로 나타났다. 본 연구는 과도한 SNS의 문제적 이용에 따른 부적 효과를 완화하고 심리적 안녕감의 유지 및 증대를 위해 과시적 자기표현의 관리가 필요함을 시사하고 있으며 이에 대한 이론적, 실무적 함의를 제시하고자 한다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
School of Advertising and Public Relations > School of Advertising and Public Relations > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Lee, Jin Kyun photo

Lee, Jin Kyun
Advertising & Public Relations (Advertising & Public Relations)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE