Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

창의적 발상기법을 활용한 유아 교수-학습 방법Application of Teaching-Learning for Children by Using Creative Thinking Methods

Other Titles
Application of Teaching-Learning for Children by Using Creative Thinking Methods
Authors
권혜진
Issue Date
2015
Publisher
SCH특수아동교육연구소
Keywords
창의적 발상기법; 유아 교수-학습 방법; Creative Thinking Methods; Teaching-Learning for Children
Citation
Journal of Special & Gifted Education, v.2, no.1, pp 27 - 42
Pages
16
Journal Title
Journal of Special & Gifted Education
Volume
2
Number
1
Start Page
27
End Page
42
URI
https://scholarworks.bwise.kr/sch/handle/2021.sw.sch/11303
ISSN
2383-5591
Abstract
본 연구는 유아를 위한 창의적 발상기법을 활용한 활동을 구성하고 적용 실제를 제시함으로 유아의 창의적 사고 함양을 위한 유아교수-학습 방법의 기초 자료를 하고자 한다. 연구의 목적을 수행하기 위하여 은둔이미지, 브레인스토밍, 연상, 유머러스의 4개 창의적 발상기법을 범주화하고 범주별 하위활동으로 총 18 개의 활동을 구성하였다. 구성된 활동은 2014년 5월1주부터 6월3주 걸쳐(총 7주) 충남 아산시 C유치원 총 27명 유아들을 대상으로 적용하였다. 최종 적용된 14개 각 활동은 유아의 흥미나 요구를 고려하여 도입-전개-마무리의 단계의 교수-학습 과정으로 이루어졌다. 유아의 창의적 발상을 돕기 위해 활동 과정 전반에 걸쳐 유아들이 자신의 생각을 자유롭게 표현할 수 있도록 허용적인 분위기를 제공하고자 하였다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Humanities and Social Sciences > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kwon, Hye JIn photo

Kwon, Hye JIn
College of Humanities and Social Sciences (Department of Early Childhood Education)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE