Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

개별차원의 긍정적 행동지원이 중증 자폐성 장애중학생의 특수학급에서의 수업참여행동에 미치는 영향The Effect of Individualized Positive Behavior Support on Class Engagement Behaviors for the Middle School Student with Severe Autism Spectrum Disorders

Other Titles
The Effect of Individualized Positive Behavior Support on Class Engagement Behaviors for the Middle School Student with Severe Autism Spectrum Disorders
Authors
김정민전병운임해주
Issue Date
2014
Publisher
한국특수교육학회
Keywords
중증 자폐성 장애학생; 긍정적 행동지원; 수업참여행동; severe autism spectrum disorders; individual positive behavior support; class engagement behaviors
Citation
특수교육학연구, v.49, no.2, pp 45 - 67
Pages
23
Journal Title
특수교육학연구
Volume
49
Number
2
Start Page
45
End Page
67
URI
https://scholarworks.bwise.kr/sch/handle/2021.sw.sch/12753
DOI
10.15861/kjse.2014.49.2.45
ISSN
1229-0823
2733-8967
Abstract
본 연구는 개별차원의 긍정적 행동지원(Positive Behavior Support:PBS)이 중증 자폐성 장애학생의 수업참여행동에 미치는 영향을 알아보기 위해 실시되었다. 연구대상은 일반학급 담임교사가 의뢰한 중증 자폐성 장애학생으로, 일반중학교 특수학급에 재학중이다. 본 연구는 단일대상연구방법 중 행동간 중다 기초선 설계(multiple baseline across behaviors)를 적용하였으며, 기능평가에 근거하여 수업참여행동(반응, 착석, 과제수행)을 목표행동으로 설정하였으며, 다요소 중재(선행사건, 대체행동 교수, 후속결과 중재)을 포함하고 있는 PBS를 실시하여 목표행동에 미치는 영향을 알아보았다. 연구결과 개별차원의 PBS는 중증 자폐성 장애학생의 수업참여행동의 증가에 효과적인 것으로 나타났으며 중재를 실시한장소 이외의 통합 상황에서의 일반화를 통해 중재가 효과적인 것으로 나타났다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Hyangseol Nanum > Division of Liberal Arts for Humanities > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kim, Joung min photo

Kim, Joung min
College of Hyangseol Nanum (Division of Liberal Arts for Humanities)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE