Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

초·중등 교육과정 온라인지원시스템의 사용자 중심의 디자인 가이드라인 개발 및 검증Development and Verification of User-centered Design Guidelines on Online Support System for Curriculum at primary/secondary schools

Other Titles
Development and Verification of User-centered Design Guidelines on Online Support System for Curriculum at primary/secondary schools
Authors
차현진황윤자노은희
Issue Date
2021
Publisher
한국정보교육학회
Keywords
초·중등 교육과정; 온라인지원시스템; 디자인 가이드라인; 사용성; 델파이; 초중등 교사; Curriculum at Primary & Secondary levels; Online supporting system; Design Guidelines; Usability; Delphi methods; K-12 Teacher
Citation
정보교육학회논문지, v.25, no.3, pp.511 - 525
Journal Title
정보교육학회논문지
Volume
25
Number
3
Start Page
511
End Page
525
URI
https://scholarworks.bwise.kr/sch/handle/2021.sw.sch/19165
DOI
10.14352/jkaie.2021.25.3.511
ISSN
1229-3245
Abstract
본 연구의 목적은 초·중등 교육과정을 지원하기 위한 온라인시스템을 대상으로 사용자 친화적인 경험과 편의성을 제공하기 위한 디자인 가이드라인을 개발하는데 있다. 이를 위해 선행연구 및 해외 교육과정 온라인지원시스템에 대한 우수사례를 분석하였다. 또한, NCIC와 고교학점제 사이트를 중심으로 74명의 모니터단 설문 조사를 통해 UX/UI 사용성 문제와 요구를 도출하였다. 해외사례 분석과 모니터단 설문 결과를 바탕을 도출된 디자인 가이드라인에 대한 초안을 바탕으로 전문가 델파이를 실시하여 타당성을 확보하였다. 본 연구에서는 교육과정에 관련된 과업을 수행하는 온라인지원시스템에 일반적으로 적용될 수 있는 디자인 가이드라인을 도출함으로써, 현재 서비스되고 있는 시스템의 개선 방향을 제시하고 향후 개발될 시스템의 디자인의 방향을 제시하였다는 점에서 의의가 있다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Hyangseol Nanum > Division of Liberal Arts for Core Courses > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Cha, Hyun Jin photo

Cha, Hyun Jin
College of Hyangseol Nanum (Division of Liberal Arts for Core Courses)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE