Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

사례기반학습을 통한 유아교사의 놀이에 대한 인식의 변화Changes in early childhood teachers’ perceptions of play through case-based learning

Other Titles
Changes in early childhood teachers’ perceptions of play through case-based learning
Authors
장은정유영의
Issue Date
2021
Publisher
한국어린이미디어학회
Keywords
사례기반학습(case-based learning); 유아교사(early childhood teacher); 놀이 인식(perceptions of play)
Citation
어린이미디어연구, v.20, no.1, pp.133 - 167
Journal Title
어린이미디어연구
Volume
20
Number
1
Start Page
133
End Page
167
URI
https://scholarworks.bwise.kr/sch/handle/2021.sw.sch/2155
ISSN
1738-0286
Abstract
본 연구는 사례를 분석하고 토의하는 과정에서 보여진 유아교사의 놀이에 대한 인식 변화를 알아보는 것을 목적으로 하였다. 이를 위하여 B어린이집 만 4세반 담임교사 2명을 연구 참여자로 선정하였으며, 2018년 11월부터 2019년 11월까지 사례기반학습 설계, 예비연구, 연구 참여교사 선정 및 현장 방문, 사례기반학습 실행의 4단계로 연구를 진행하였다. 연구 참여교사의 놀이에 대한 인식의 변화를 알아보고자 교사들이 담당하고 있는 하늘 1, 2반의 자유놀이시간을 연구자가 비참여 관찰하였고, 참여관찰, 면담, 토의노트 및 저널, 사례기반학습 토의과정을 토대로 자료를 수집하여 분석하였다. 그 결과 사례기반학습을 통한 유아교사의 놀이에 대한 인식의 변화는 유아의 입장에서 거친 신체놀이 이해하기, 혼자놀이에 대한 고정관념 탈피하기, 유아 스스로 문제를 해결할 수 있도록 기회 제공주기, 자유놀이 지원을 위한 규칙의 의미 다시보기와 같은 변화가 나타났다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Humanities and Social Sciences > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Y00, Yung eui photo

Y00, Yung eui
College of Humanities and Social Sciences (Department of Early Childhood Education)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE