Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

유아교사의 미디어 리터러시에 대한 교육요구도 분석: Borich 요구도와 the Locus for Focus model을 중심으로Analysis of educational needs of early childhood teachers for media literacy: Focusing on Borich need assessment and the Locus for Focus model

Other Titles
Analysis of educational needs of early childhood teachers for media literacy: Focusing on Borich need assessment and the Locus for Focus model
Authors
유영의장은정양선희이성주
Issue Date
Sep-2022
Publisher
한국어린이미디어학회
Keywords
유아교사; 미디어 리터러시; Borich 요구도; the Locus for Focus model; early childhood education teacher; media literacy; Borich need assessment; the Locus for Focus model
Citation
어린이미디어연구, v.21, no.3, pp 25 - 52
Pages
28
Journal Title
어린이미디어연구
Volume
21
Number
3
Start Page
25
End Page
52
URI
https://scholarworks.bwise.kr/sch/handle/2021.sw.sch/21600
ISSN
1738-0286
Abstract
본 연구는 유아교사의 미디어 리터러시에 대한 교육요구도를 알아보고자하는 목적으로 수행되었다. 이를 위해 연구의 목적에 맞게 미디어 리터러시 요구도 조사를 위한 문항을 개발하였으며 유아교사 215명을 대상으로 대응표본 t-test, Borich 요구도와 the Locus for Focus model을 중심으로 요구도 분석을 실시하였다. 연구결과, 첫째, 유아교사의 미디어 리터러시에 있어서 ‘접근과 활용’, ‘소통과 참여’영역이 중요하게 고려되어야 할 영역으로 나타났다. 둘째 유아교사의 미디어 리터러시에 있어서 각 영역별 최우선 순위와 차순위를 산출한 결과, ‘접근과 활용’, ‘비판적 이해’, ‘소통과 참여’영역에서 최우선적으로 고려되어야 할 요구가 나타났다. 본 연구의 결과는 유아교사의 미디어 리터러시에 대한 필요도와 실행도를 파악하고 유아교사의 미디어 리터러시를 위해 각 영역별로 어떠한 내용들이 우선적으로 반영되어야 하는지 도출한 데 그 의의가 있다. 이러한 결과는 유아교사의 미디어 리터러시 프로그램 개발 및 교육 계획 수립에 있어 기초자료로서 유용하게 활용될 수 있을 것으로 사료된다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Humanities and Social Sciences > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Y00, Yung eui photo

Y00, Yung eui
College of Humanities and Social Sciences (Department of Early Childhood Education)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE