Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

소프트웨어 교육의 창의적 문제해결 프로젝트에서 프로토타이핑 과제의 수준에 따른 효과 분석: 인지된 학업적 자기효능감과 문제해결력 중심으로Effectiveness Analysis of Prototyping-Fidelity Levels on Creative Problem-Solving Projects in Software Education: Focused on perceived academic self-efficacy and problem-solving skills

Other Titles
Effectiveness Analysis of Prototyping-Fidelity Levels on Creative Problem-Solving Projects in Software Education: Focused on perceived academic self-efficacy and problem-solving skills
Authors
차현진김민하
Issue Date
2020
Publisher
학습자중심교과교육학회
Keywords
대학교육; 소프트웨어 교육; 프로토타이핑; 학업적 자기효능감; 문제해결력; Higher education; Software Education; Prototyping; Academic self-efficacy; Problem-solving skills
Citation
학습자중심교과교육연구, v.20, no.3, pp 689 - 711
Pages
23
Journal Title
학습자중심교과교육연구
Volume
20
Number
3
Start Page
689
End Page
711
URI
https://scholarworks.bwise.kr/sch/handle/2021.sw.sch/3659
DOI
10.22251/jlcci.2020.20.3.689
ISSN
1598-2106
2671-776X
Abstract
본 연구의 목적은 소프트웨어 교육에서 프로젝트를 수행할 때 프로토타입 과제 난이도 수준이 학업적 자기효능감과 문제해결력에 미치는 영향을 분석하는 것이다. 이를 위해 창의적 문제해결력 프로젝트 활동을 수행하는 141명의 학생을 대상으로 프로토타이핑 과제의 수준에 따라 2개 그룹으로 구성하였다. 연구결과 저수준의 프로토타이핑을 수행한 그룹에서 문제해결력과 학업적 자기효능감이 더 높은 역량 변화를 가져온 것으로 나타났다. 창의적 문제해결 과정에서 문제를 해결하고 아이디어를 보여주는 목적에서 프로토타이핑을 활용할 때는 학습자에게 적절한 과제 수준을 가이드하는 것이 좀 더 효과적일 수 있음을 보여준다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Hyangseol Nanum > Division of Liberal Arts for Core Courses > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Cha, Hyun Jin photo

Cha, Hyun Jin
College of Hyangseol Nanum (Division of Liberal Arts for Core Courses)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE