사고발화프로토콜을 활용한 영아교사의 교수행동 분석 및 교수실제 변화 탐색: 안전사고를 중심으로Analysis on Teaching Behavior and Changes in Teaching Practice of Infant Teachers by Using Think Aloud Protocol: Focusing on Safety Accidents
- Other Titles
- Analysis on Teaching Behavior and Changes in Teaching Practice of Infant Teachers by Using Think Aloud Protocol: Focusing on Safety Accidents
- Authors
- 권혜진
- Issue Date
- 2018
- Publisher
- 한국융합과학회
- Keywords
- 사고발화; 영아교사; 교수행동; 교수실제; 안전사고; Think Aloud; Infant Teacher; Teaching Behaviors; Teaching Practices; Safety Accidents
- Citation
- Korean Journal of Convergence Science, v.7, no.1, pp 1 - 13
- Pages
- 13
- Journal Title
- Korean Journal of Convergence Science
- Volume
- 7
- Number
- 1
- Start Page
- 1
- End Page
- 13
- URI
- https://scholarworks.bwise.kr/sch/handle/2021.sw.sch/6771
- ISSN
- 2671-7395
- Abstract
- 연구목적: 본 연구는 영아교사의 수업계획에서 나타나는 사고대상과 사고유형을 분석하여 영아교사의 수업행동을 이해하고 교수실제 변화를 탐색하고자 하였다. 연구방법: A어린이집 최교사가 8회의 구두보고 과정에 참여하였으며 총 10회 면담이 실시되었다. 구두보고 전사본, 면담 전사본, 교육계획안, 연구자 노트, 현장약기가 수집되었고 수집된 자료는 빈도분석과 질적분석이 실시되었다. 결론: 첫째, 사고발화기법은 영아교사가 자신의 수업 행위를 드러내고 인식하지 못한 문제의 원인을 심층적으로 바라보는 안목을 신장시키기 위해 적절한 방법이 될 수 있으므로 활용되기를 기대한다. 둘째, 안전환경을 조성하는 방법 역시 교사의 동작수업영역이라는 인식을 토대로 한 동작수업계획 및 운영이 필요하다.
- Files in This Item
- There are no files associated with this item.
- Appears in
Collections - College of Humanities and Social Sciences > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.