Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

사고발화프로토콜을 활용한 영아교사의 교수행동 분석 및 교수실제 변화 탐색: 안전사고를 중심으로Analysis on Teaching Behavior and Changes in Teaching Practice of Infant Teachers by Using Think Aloud Protocol: Focusing on Safety Accidents

Other Titles
Analysis on Teaching Behavior and Changes in Teaching Practice of Infant Teachers by Using Think Aloud Protocol: Focusing on Safety Accidents
Authors
권혜진
Issue Date
2018
Publisher
한국융합과학회
Keywords
사고발화; 영아교사; 교수행동; 교수실제; 안전사고; Think Aloud; Infant Teacher; Teaching Behaviors; Teaching Practices; Safety Accidents
Citation
Korean Journal of Convergence Science, v.7, no.1, pp 1 - 13
Pages
13
Journal Title
Korean Journal of Convergence Science
Volume
7
Number
1
Start Page
1
End Page
13
URI
https://scholarworks.bwise.kr/sch/handle/2021.sw.sch/6771
ISSN
2671-7395
Abstract
연구목적: 본 연구는 영아교사의 수업계획에서 나타나는 사고대상과 사고유형을 분석하여 영아교사의 수업행동을 이해하고 교수실제 변화를 탐색하고자 하였다. 연구방법: A어린이집 최교사가 8회의 구두보고 과정에 참여하였으며 총 10회 면담이 실시되었다. 구두보고 전사본, 면담 전사본, 교육계획안, 연구자 노트, 현장약기가 수집되었고 수집된 자료는 빈도분석과 질적분석이 실시되었다. 결론: 첫째, 사고발화기법은 영아교사가 자신의 수업 행위를 드러내고 인식하지 못한 문제의 원인을 심층적으로 바라보는 안목을 신장시키기 위해 적절한 방법이 될 수 있으므로 활용되기를 기대한다. 둘째, 안전환경을 조성하는 방법 역시 교사의 동작수업영역이라는 인식을 토대로 한 동작수업계획 및 운영이 필요하다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Humanities and Social Sciences > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kwon, Hye JIn photo

Kwon, Hye JIn
College of Humanities and Social Sciences (Department of Early Childhood Education)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE