Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

협동학습에 관한 최근 연구의 고찰과 영어 읽기 교육에 관한 협동학습 모형 제안Recent Research on Cooperative Learning and an Suggestion of Cooperative Learning Model for English Reading Education

Other Titles
Recent Research on Cooperative Learning and an Suggestion of Cooperative Learning Model for English Reading Education
Authors
이영경박기표
Issue Date
2017
Publisher
인문학연구소
Keywords
cooperative learning; affective factors; motivation; English reading classes; 협동학습; 정서적 영역; 동기 영역; 영어 독해/읽기 수업
Citation
순천향 인문과학논총, v.36, no.2, pp 163 - 196
Pages
34
Journal Title
순천향 인문과학논총
Volume
36
Number
2
Start Page
163
End Page
196
URI
https://scholarworks.bwise.kr/sch/handle/2021.sw.sch/8181
ISSN
1738-2173
2713-7325
Abstract
이 연구에서는 협동학습의 개념을 명확히 이해하기 위해 협동학습과 협력학습의 차이를 설명하고 주로 대학 영어 읽기 교육에서 협동학습에 관해 광범위하게 진행된 최근 연구를 정서적 영역, 동기영역, 학습 분위기로 나누어 살펴보았다. 그 결과 상기한 세 영역 간의 상호 관계를 통해 독해력이 향상되었는데 구체적으로 협동학습 결과 나타난 우호적인 학습 분위기가 학습자의 정서와 동기에 긍정적인 영향을 끼쳐 영어 독해력이 상승되는 것으로 나타났다. 이러한 분석을 토대로 영어 독해 수업에 적용될 수 있는 원리를 내재한 협동학습 모형을 개발하였고, 이 모형을 바탕으로 실제 영어 독해 수업에 적용될 수 있는 수업안을 제시하였다. 이 연구 결과는 협동학습이 영어 독해 교육에 미치는 효과에 관해 이론적 이해와 실제적 활용에 기여하리라 생각한다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Humanities and Social Sciences > Department of English Language and Literature > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Park, Gi Pyo photo

Park, Gi Pyo
SCH Media Labs (Department of British and American Studies)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE