Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

예술영재와 과학영재의 창의성 비교Comparing Creativity between the Gifted in Arts and the Gifted in Science

Other Titles
Comparing Creativity between the Gifted in Arts and the Gifted in Science
Authors
태진미이행은김인숙이정규
Issue Date
Jul-2013
Publisher
한국창의력교육학회
Keywords
Gifted in arts; Gifted in science; STEAM(Science; technology; engineering; art; mathematics) education; Creative thinking; 예술영재; 과학영재; 융합인재교육; 창의적 사고력
Citation
창의력교육연구, v.13, no.2, pp.101 - 118
Journal Title
창의력교육연구
Volume
13
Number
2
Start Page
101
End Page
118
URI
http://scholarworks.bwise.kr/ssu/handle/2018.sw.ssu/11807
ISSN
1976-944X
Abstract
본 연구는 예술영재 181명과 과학영재 154명의 창의적 특성을 비교 분석해 예술영재들의 창의성 촉진을 위한 실증적 정보 제공에 목적이 있다. 연구목적 실현을 위해 첫째, 예술과 과학 분야 영재들의 종합 창의성 결과를 비교․분석했다. 둘째, 두 분야 영재들의 성별 및 학교 급에 따른 창의성 결과를 비교․분석했다. 연구 결과, 예술영재의 종합 창의지수는 과학영재에 비해 평균 10점이 낮았다. 창의적사고력은 예술분야의 우수 인재양성을 위해 중요한 요인인 만큼, 추후 정교성, 추상성, 독창성, 창의적 강점 등의 신장을 위한 구체적이고 적극적인 개선의 노력이 필요한 것으로 조사되었다.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
Graduate School of Education > Major in Education for Multiply-gifed Children > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Tae, Jin mi photo

Tae, Jin mi
Graduate School (Graduate School of Education)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE