Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

정규교실에서의 차별화 교수 시행 및 영재교육기관 간의 연계 방안open accessStudy on Seeking Differential Instruction in Regular Classrooms and Cooperating with Gifted Education Institutions

Other Titles
Study on Seeking Differential Instruction in Regular Classrooms and Cooperating with Gifted Education Institutions
Authors
태진미
Issue Date
Aug-2019
Publisher
한국통합교육과정학회
Keywords
gifted education; regular classroom; differential instruction; gifted education institutions; Delphi survey; 영재교육; 정규교실; 차별화 교수; 영재교육기관; 델파이 조사
Citation
통합교육과정연구, v.13, no.3, pp.181 - 203
Journal Title
통합교육과정연구
Volume
13
Number
3
Start Page
181
End Page
203
URI
http://scholarworks.bwise.kr/ssu/handle/2018.sw.ssu/35058
ISSN
1976-4227
Abstract
우수한 잠재력을 타고난 다양한 유형의 영재들이 차별화 교수를 통해 정규교실에서 그 재능이 발견되고 적절한 교육을 통해 영재성을 발현할 수 있는 연계 시스템이 구축된다면 영재교육의 기회 확장 및 효과성 제고에 크게 기여할 것으로 전망한다. 이에 본 연구는 정규교실에서의 차별화 교수 시행 및 공식 영재교육기관 간의 효과적인 연계 방안을 모색하기 위한 목적으로 16명의 관련분야 전문가를 대상으로 델파이 조사를 수행하였다. 신뢰할만한 견해를 제시할 수 있다고 판단되는 패널을 관련분야 전문가들의 추천을 통해 섭외하였고 총3차에 걸쳐 조사를 시행하였다. 연구의 결과는 첫째, 차별화 교수 시행을 위한 준비로 학습자, 교수자, 교육과정, 교육환경 및 정책적 지원 측면에서의 요구 사항을 중심으로 기술하였다. 둘째, 공식 영재교육기관의 판별 및 교육과의 효과적 연계를 위한 방안을 도출하였고 보편적 적용을 위해 요구되는 단계별 시행 절차를 제안하였다.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
Graduate School of Education > Major in Education for Multiply-gifed Children > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Tae, Jin mi photo

Tae, Jin mi
Graduate School (Graduate School of Education)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE