Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

유아교육기관에서의 영재아 통합교육 실행을 위한 요소 탐색Searching the Implementation Components of Inclusive Education for the Gifted Young Children in Early Childhood Education Institution

Other Titles
Searching the Implementation Components of Inclusive Education for the Gifted Young Children in Early Childhood Education Institution
Authors
태진미
Issue Date
Nov-2019
Publisher
한국통합교육과정학회
Keywords
유아영재; 통합교육; 유아교육기관; 실행요소; 연구동향; gifted young children; Inclusive education; early childhood education institution; implementing components; research trend
Citation
통합교육과정연구, v.13, no.4, pp.99 - 124
Journal Title
통합교육과정연구
Volume
13
Number
4
Start Page
99
End Page
124
URI
http://scholarworks.bwise.kr/ssu/handle/2018.sw.ssu/35708
DOI
10.35304/JCI.13.4.05
ISSN
1976-4227
Abstract
초기 교육 단계인 정규 유아교육과정 안에서 우수한 잠재성을 타고난 유아영재가 재능을 손상 받지 않고 긍정적인 학습 경험을 강화해 가는 것은 매우 중요하다. 따라서 본 연구는 유아영재 통합교육 실행에 필요한 요소를 탐색하기 위한 목적으로 수행하였다. 이를 위해 국내 영재교육이 본격화된 시기인 2002년부터 2019년까지 수행된 유아영재 관련 등재 학술지 논문 217편 중 통합교육 실행 관련 문헌 78편을 최종 선정하여 분석하였다. 연구결과 8개 범주의 34개 요소를 도출하였다. 8개 범주는 인식/태도, 교사교육/자질, 통합교육 전문성, 판별/수업자료, 교육프로그램/지원자료, 환경, 협력/자문, 제도/정책 등이다. 본 연구는 문헌에 나타난 해당 요소 관련 정의 및 선정 배경을 제시하였고 향후 정규 유아교육기관에서의 유아영재 통합교육 지원 체제 마련을 위해 어떤 요소들이 중요하게 고려되어야 할지를 제안하고 논의하였다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
Graduate School of Education > Major in Education for Multiply-gifed Children > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Tae, Jin mi photo

Tae, Jin mi
Graduate School (Graduate School of Education)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE