Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

유아교육기관에서의 영재 통합교육 지원을 위한 실행모형 개발The Implementation Model to Support Inclusive Education for Gifted Children at an Educational Institution

Other Titles
The Implementation Model to Support Inclusive Education for Gifted Children at an Educational Institution
Authors
태진미
Issue Date
Sep-2020
Publisher
숭실대학교 영재교육연구소
Keywords
Early childhood educational institution; differentiated instruction; support for inclusive education for gifted children; implementation model; education for gifted children; 유아교육기관; 차별화 수업; 영재 통합교육 지원; 실행모형; 유아영재교육
Citation
Global Creative Leader: Education & Learning, v.10, no.3, pp.1 - 26
Journal Title
Global Creative Leader: Education & Learning
Volume
10
Number
3
Start Page
1
End Page
26
URI
http://scholarworks.bwise.kr/ssu/handle/2018.sw.ssu/39860
DOI
10.34226/gcl.2020.10.3.1
ISSN
2234-7534
Abstract
이 연구는 유아교육기관에서 영재 통합교육의 구체적 지원 방향 모색을 위해 기관 전체 통합교육 지원의 실행모형을 개발하는 것을 목적으로 수행하였다. 연구의 목적을 실현하기 위해 통합교육지원 실행모형의 목적을 설정하였고 모형의 내용 및 운영방법은 이론적 고찰과 포커스그룹 인터뷰, 사례조사를 통해 도출하였다. 모형의 시안은 전문가 자문회의를 통해 적합성을 검토하였고 수정보완을 거쳐 최종 완성하였다. 완성된 기관 전체 통합교육 실행모형은 준비, 영재성의 이해 및 요구확인, 개입, 종결의 절차로 구성되었다. 한편 ‘영재성의 이해 및 요구확인’ 단계에서는 유아영재의 선별 전략과 교육적 요구확인을 위한 학습자 분석 방법을 제시하였다. ‘개입단계’에서는 구체적인 통합수업 설계원리로 교육과정 수정, 활동중심 삽입교수, 유아중심 직접교수 시행을 위한 교육목표, 교육내용, 교육방법, 교육환경, 산출물 및 평가의 수정전략을 제안하였다. 통합교육 지원의단계별 내용 및 운영방법에서는 각 단계별 세부 활동과 더불어 통합교육 실행에 필요한 역량강화를 위한 지원 자료의 구성내용을 제안하였다. 본 연구는 유아영재 통합교육 관련 정보나 경험이 부족한 상황에서 정규 교육기관에서의 유아영재 통합교육 실행에 관한 다양한 관계자들의 상호협력과 연계를 위한 거시적 체제를 제안한다는 측면에서 의의가 있다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
Graduate School of Education > Major in Education for Multiply-gifed Children > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Tae, Jin mi photo

Tae, Jin mi
Graduate School (Graduate School of Education)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE