Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

유아교사의 놀이교수효능감과 교사-유아 상호작용 간의 관계에서 놀이신념과 놀이지원역량의 이중매개효과open accessThe Dual Mediating Effect of Play Beliefs and Play Support Competence in the Relationship between Early Childhood Teachers' Play Teaching Efficacy and Teacher-Child Interactions

Other Titles
The Dual Mediating Effect of Play Beliefs and Play Support Competence in the Relationship between Early Childhood Teachers' Play Teaching Efficacy and Teacher-Child Interactions
Authors
문선화전주성
Issue Date
May-2024
Publisher
한국인격교육학회
Keywords
Play Teaching Efficacy; Play Beliefs; Play Support Competence; Teacher-Child Interactions; 놀이교수효능감; 놀이신념; 놀이지원역량; 교사-유아 상호작용
Citation
인격교육, v.18, no.2, pp 61 - 79
Pages
19
Journal Title
인격교육
Volume
18
Number
2
Start Page
61
End Page
79
URI
https://scholarworks.bwise.kr/ssu/handle/2018.sw.ssu/49652
DOI
10.18015/edumca.18.2.202405.61
ISSN
1976-4723
Abstract
본 연구의 목적은 유아교사의 놀이교수효능감과 교사-유아 상호작용 간의 관계에서 놀이신념과 놀이지원역량의 이중매개효과를 검증하는 것이다. 본 연구의 대상은 인천, 서울, 경기지역의 유아교육기관에 재직 중인 유아교사 347명으로 온라인 서베이를 이용하여 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 Hayes(2022)의 SPSS PROCESS Macro v4.2를 사용하여 이중매개효과를 분석하였다. 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 유아교사의 놀이교수효능감과 교사-유아 상호작용 간의 관계에서 놀이신념과 놀이지원역량은 완전매개효과가 나타났다. 둘째, 유아교사의 놀이교수효능감과 교사-유아 상호작용 간의 관계에서 놀이신념과 놀이지원역량의 순차적 이중매개효과는 유의하였다. 이상과 같은 연구결과는 교사-유아 상호작용의 증진을 위해 유아교사의 놀이신념과 놀이지원역량을 향상시키기 위한 노력이 요구됨을 시사한다.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
Graduate School > Department of Lifelong Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Jun, Ju Sung photo

Jun, Ju Sung
College of Social Sciences (Department of Lifelong Education)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE