Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

스트릿댄스 전공 교수자의 교육 전문성이 대학생의 학습 실재 감과 진로 결정 자기효능감에 미치는 영향open accessThe Impact of the Educational Expertise of Street Dance Major Professor on College Students’ Sense of Learning Presence and Career Decision Self-efficacy

Other Titles
The Impact of the Educational Expertise of Street Dance Major Professor on College Students’ Sense of Learning Presence and Career Decision Self-efficacy
Authors
유기용이해준
Issue Date
Apr-2024
Publisher
한국무용학회
Keywords
스트릿댄스; 교수자; 교육 전문성; 대학생; 학습실재감; 진로 결정 자기효능감; street dance; professor; educational expertise; college student; learning presence; career decision self-efficacy
Citation
한국무용학회지, v.24, no.1, pp 53 - 62
Pages
10
Indexed
KCI
Journal Title
한국무용학회지
Volume
24
Number
1
Start Page
53
End Page
62
URI
https://scholarworks.bwise.kr/erica/handle/2021.sw.erica/119409
DOI
10.26743/kaod.2024.24.1.005
ISSN
1975-4477
2765-5172
Abstract
본 연구는 스트릿댄스 전공 교수자의 교육 전문성이 대학생의 학습실재감과 진로 결정 자기효능감(진로탐색, 문제해결, 진로결정)에 미치는 영향력을 살펴보고자 하였다. 본 연구 대상은 스트릿댄스를 전공하는 대학생이며, 설문조사는 서울과 경기, 충남 지역에서 2023년 11월 01일부터 2024년 01월 31일까지 약 90일 간 오프라인 설문조사와 온라인 설문조사를병행하여 실시하였으며, 총 413명의 표본을 수집하였다. 본 연구의 가설검정은 SPSS, SmartPLS 를 포함한 총 2가지 통계프로그램을 활용하여 구조방정식 모형분석을 실시하였고, 분석결과를 간략히 다음과 같이 정리할 수 있다. (1) 스트릿댄스전공 교수자의 교육 전문성은 대학생의 학습실재감에 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. (2) 스트릿댄스 전공 교수자의 교육 전문성은 대학생의 진로 결정 자기효능감의 하위요인 중 진로탐색, 진로결정에 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으나 문제해결에는 통계적 유의성을 나타내지 않았다. (3) 스트릿댄스 전공 대학생의 학습실재감은 진로결정 자기효능감 모두에 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. (4) 스트릿댄스 전공 교수자의 교육 전문성 → 대학생의 학습실재감 → 문제해결의 경로에서 완전 매개효과를 보였다
This research aimed to explore the impact of street dance Professor educational professionalism on college students' learning presence and subfactors of career decision self-efficacy (career exploration, problem-solving, career decision). The study targeted street dance majoring college students, conducting parallel offline and online surveys from November 1, 2023, to January 31, 2024, across Seoul, Gyeonggi, and Chungcheongnam-do areas, collecting a total of 413 samples. Hypothesis testing was carried out using structural equation modeling with the SmartPLS statistical program. The summarized analysis results are as follows: (1) Educational expertise of street dance Professor significantly positively influenced college students' sense of learning presence. (2) The Professor expertise had a significant positive effect on the students' self-efficacy in career exploration and decision-making, but not in problem-solving. (3) Students' learning presence had a significant positive effect on all aspects of career decision self-efficacy. (4) There was a full mediation effect in the pathway from Professor educational expertise to students' learning presence to problem-solving ability.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
COLLEGE OF SPORTS AND ARTS > DEPARTMENT OF DANCE AND PERFORMING ARTS > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Lee, Hae Jun photo

Lee, Hae Jun
COLLEGE OF SPORTS AND ARTS (DEPARTMENT OF DANCE AND PERFORMING ARTS)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE