Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

대학생 세계시민교육과 환경 담론 - 교육과정 구성을 중심으로 -Global Citizenship Education and the Discourse Environment in the University Setting - Focused on the Organizing Process of Course of Studies

Other Titles
Global Citizenship Education and the Discourse Environment in the University Setting - Focused on the Organizing Process of Course of Studies
Authors
차봉준성신형한윤영
Issue Date
Jun-2020
Publisher
문학과환경학회
Keywords
Curriculum; Global Citizenship Education; Globalization; Citizenship; Character Education; the Goal for Sustainable Development; the Discourse of Environment; 교육과정; 세계시민교육; 세계화; 시민성; 인성교육; 지속가능발전목표; 환경담론
Citation
문학과환경, v.19, no.2, pp.235 - 260
Journal Title
문학과환경
Volume
19
Number
2
Start Page
235
End Page
260
URI
http://scholarworks.bwise.kr/ssu/handle/2018.sw.ssu/38496
DOI
10.36063/asle.2020.19.2.010
ISSN
1599-7650
Abstract
20세기 말 전 지구적 현상으로 부각된 세계화가 노출한 여러 문제적 상황들, 즉 지방ㆍ지역ㆍ국가ㆍ세계 수준의 정치가 서로 유기적으로 연결된 지구촌 문제의 효과적 해결을 위해 교육이 담당해야 할 역할이 뚜렷해졌다. 그 중의 하나가 이른바 ‘세계시민교육’이라 명명된 담론일 것이며, 우리나라도 초ㆍ중등 교육과정에서부터 고등교육에 이르기까지 이에 대한 교육목표 설정과 교육과정 개발에 연구를 집중하고 있다. 본 연구에서는 이러한 일련의 교육과정 개발과 운영 현황을 2015년 개정 초ㆍ중등교육과정을 통해 살펴보았다. 그리고 그 가운데서도 특히 환경문제와 지속가능한 발전에 대한 교육과정의 편성 현황을 분석해 보았다. 또한 2018년 유네스코 아시아태평양국제이해교육원(APCEIU) 주관으로 개발된 국내 8개 대학의 세계시민교육 운영 현황을분석하면서, 이에서 더 나아가 이러한 교육정책과 시대적 요구에 부응하기 위한 한 방편으로 국내 대학에 보편적으로 적용할 수 있는 교육과정으로서의 세계시민교육의 모형을제시함에 목적을 두었다. 특히 이를 위해 환경담론이 어떻게 교육과정에 구성되었는지를 바탕으로 세계시민의식 고양을 위한 환경담론의 필요성을 제안하려 한다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Cha, Bong Jun photo

Cha, Bong Jun
Colleges (Baird College of General Education)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE