Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

교실수업 기반의 유아영재 통합교육모형 개발open accessDevelopment of an Inclusive Education Model for Gifted Children in Kindergarten Classroom-based Lessons

Other Titles
Development of an Inclusive Education Model for Gifted Children in Kindergarten Classroom-based Lessons
Authors
태진미
Issue Date
Aug-2020
Publisher
한국통합교육과정학회
Keywords
유아영재; 통합교육모형; 유아기관 영재교육; 개별화 교육; 차별화 수업; gifted children; inclusive education model; gifted education in kindergarten; individual education; differentiated class
Citation
통합교육과정연구, v.14, no.3, pp.107 - 131
Journal Title
통합교육과정연구
Volume
14
Number
3
Start Page
107
End Page
131
URI
http://scholarworks.bwise.kr/ssu/handle/2018.sw.ssu/39613
ISSN
1976-4227
Abstract
본 연구는 일반교실에서 유아영재 통합교육을 실행하는데 필요한 구체적인 절차 및 과정으로서의 통합교육모형을 개발하기 위한 목적으로 다음과 같이 수행하였다. 첫째, 선행연구 분석을 통해 유아영재 통합교육을 위한 수업설계원리 초안을 도출하였다. 둘째, 수업설계원리를 숙지한 교수자가 유아영재 통합수업을 실행하며 학습자의 반응을 관찰하고 외부/내부 평가자의 검토(형성평가) 및 전문가 자문(피드백)을 실시하여 유아영재 통합교육 모형을 완성하였다. 이러한 수업설계원리는 유아 교수자들에게 효과적인 통합교육의 실현을 위해 무엇이 준비되고 중요하게 고려되어야하는지에 관한 실천적 지침과 구체적인 과정적 정보를 제공한다는 측면에서 의의가 있다. 본 연구를 통해 제안된 통합교육모형은 추후 폭넓은 현장적용을 시행하며 유아영재 및 일반유아에게 미치는 효과를 검증하는 과정을 통해 정교화 할 필요가 있다.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
Graduate School of Education > Major in Education for Multiply-gifed Children > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Tae, Jin mi photo

Tae, Jin mi
Graduate School (Graduate School of Education)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE