Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

유아교육기관에서의 유아영재 대상 차별화 교육 실태 및지원요구The Realities of the Differentiated Education for the Gifted Child and Support Needs in the Early Childhood Education Institutions

Other Titles
The Realities of the Differentiated Education for the Gifted Child and Support Needs in the Early Childhood Education Institutions
Authors
이현지태진미
Issue Date
Sep-2016
Publisher
한국영재학회
Keywords
Education for the gifted children; Differentiated education; Inclusive education; 유아영재교육; 차별화 교육; 통합교육
Citation
영재교육연구, v.26, no.3, pp.473 - 491
Journal Title
영재교육연구
Volume
26
Number
3
Start Page
473
End Page
491
URI
http://scholarworks.bwise.kr/ssu/handle/2018.sw.ssu/8162
DOI
10.9722/JGTE.2016.26.3.473
ISSN
1598-8333
Abstract
본 연구에서는 유아교육기관에서의 유아영재 대상 차별화 교육 실태와 지원 요구를 조사하였다. 설문조사는 서울과 경기 , 인천 지역의 유치원과 어린이집 및 기타(영어유치원 및 놀이학교) 유아교육기관에서 근무하는 교사 및 원장을 대상으로 실시하였으며 , 최종 수집된 설문지는 총309부였다. 연구 결과 첫째 , 유치원, 어린이집 , 기타기관 등의 유아교육기관에는 유아영재 대상의 차별화 교육을 위한 인프라가 충분히 구축되어 있지 않았다. 특히 유아영재를 위한 ‘차별화 교육 경험 ’이 세 기관 모두 보통보다 낮은 수준이었다. 둘째 , 유아교육기관에서의 유아영재대상 차별화 교육에 대한 교사의 요구도는 세 기관 모두 필요수준에 비해 현재 수준이 현저히낮은 것으로 나타났다. 본 연구의 결과는 정규 유아교육기관에서 유아영재 대상으로 교육적요구와 발달특성에 부합하는 차별화 교육 방향 모색에 필요한 기초자료를 제공한다는 측면에서 의의가 있다.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
Graduate School of Education > Major in Education for Multiply-gifed Children > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Tae, Jin mi photo

Tae, Jin mi
Graduate School (Graduate School of Education)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE